Recension: We Love Katamari Reroll + Royal Reverie

We Love Katamari Reroll + Royal Reverie är en ordentlig remaster av det galna, japanska äventyret som släpptes till PlayStation 2 under 2006 här i Europa. Kungen av kosmos kastar återigen ned lillprinsen (han är riktigt liten, bara ett par centimeter hög) till jorden för att tillgodose önskningarna som de hängivna fansen av seriens första spel – Katamari Damacy – har. Dessutom kommer nyversionen med fem helt nya uppdrag.

Gameplay-mekaniken är lika enkel som genial. Här får vi rulla en ‘katamari’ – en sorts boll som får varenda pryl att fastna och det stannar inte där. Vi får börja med att rulla över små föremål som godisbitar, tärningar och häftstift för att sedan, när den snöbollsliknande katamarin blir större, rulla över och fylla bollen med människor och djur. Så fortsätter det och när jag under en av de längre banorna får en tidsgräns på 17 minuter fäster allt från enorma skyskrapor till gigantiska landmassor innan tiden tickar ut.

Innan kosmos konung kastar lillprinsen in i ett nytt uppdrag får vi vandra omkring i en liten hubbvärld där vi bland annat stöter på fans av Katamari Damacy. De har alla möjliga önskningar de vill ha uppfyllda och vi hittar uppdrag där vi bland annat får rulla runt en liten sumobrottare som vill bli större för att kunna besegra sin motståndare och äventyret skämtar också ordentligt om sin inspiration utvecklarna tagit ifrån snöbollsrullning där vi får fixa huvudet till en snögubbe med hjälp av allt från människor till klot och pingviner.

De olika uppdragen skiljer sig alltså åt, och ibland får vi uppgiften att fylla bollen till en viss volym, och andra gånger får vi fria händer att rulla ihop en så stor katamari som möjligt under tidspress. Det är oerhört tillfredsställande att se bollen växa och sedan få möjlighet att rulla in större och större saker som hela husområden och när jag under ett Hans-och-Greta-inspirerat uppdrag rullar genom häxans godishus faller bitarna ned och får bollen att växa i en rasande fart.

Denna remaster kommer inte bara med modernare grafik och ett nytt gränssnitt utan även tillskottet Royal Reverie som består av fem nya banor som tar oss tillbaka till kosmoskungens barndom där han själv var prins. Här är det den gamle kungen som håller i spakarna och han visar sig vara en oerhört hård lärare som utsätter sin son för en ordentlig bestraffning om målen inte tillgodoses (precis som kosmoskungen gör mot lillprinsen om vi misslyckas med något uppdrag). Visst är det ett trevligt tillskott till ett i övrigt bra spel, men dessa nya uppdrag är i det kortaste laget. Detta försämrar självfallet inte spelupplevelsen, men rättfärdigar inte ett köp för den som tidigare äger originalspelet.

We Love Katamari Reroll + Royal Reverie är oerhört galet. Det börjar redan vid sparfilsmenyn där titelmusiken nynnas fram i en halvfalsk ton och galenskaperna avspeglas i allt från humorn till designen. Berättelsen förs fram genom filmsekvenser som bland annat visar delar av den inte allt för seriösa och snälla kosmoskungens barndom och hans relation till sin far – den gamle kungen. Sedan har vi förstås dialogerna med alla Katamari Damacy-fans och kosmoskungen som lyckats förstöra rymdens alla stjärnor och planeter där vi med hjälp av lillprinsen får rulla ihop stora katamaris som kastas ut i kosmos. Det är sådär härligt japanskt.

Vi hittar också en hel drös av kusiner runt om på banorna och dessa kan förstås också rullas in i katamarin. De hamnar sedan i hubbvärlden där de blir spelbara karaktärer även om själva spelmekaniken fungerar densamma som när vi spelar med lillprinsen. Det gäller att fånga in dem alla om man vill spela den allra sista bonusbanan, men jag återvänder med glädje även om sluttexterna har rullat. Förutom att jag försöker fånga in alla kusiner så kämpar jag för att slå rekord, hitta presenter som ger mig nya prylar att utsmycka lillprinsen med eller klistermärken som låser upp funktioner till fotoläget. Jakten på dessa extraprylar är roligare än själva belöningen, men de ger mig en bonusanledning att återvända och stilla mitt Katamari-begär.

We Love Katamari Reroll + Royal Reverie har en fantastiskt galen inramning och det är otroligt beroendeframkallande. Det är som ett arkadspel som paketerats i ett helt äventyr där jag fastnar och vill stanna kvar.

Betyg: 8 av 10

PS4
Nintendo Switch