Recension: Assassin’s Creed Mirage

Assassin’s Creed Mirage tar oss till Baghdad under 800-talet och sätter spelaren i Basim Ibn Ishaqs skor. Här går Ubisoft Bordeaux tillbaka till seriens rötter när vi återigen får smyga oss fram obemärkt och lönnmörda fienderna.

Assassin’s Creed Origins tog serien in i en ny era där rollspelsinslag fick en väldigt stor plats och med Odyssey och framförallt Valhalla rörde sig spelserien alltmer bort från lönnmördandet. Inget fel med det, men undertecknad är riktigt lycklig över att Mirage är som en modern tolkning av de äldre spelen i serien.

När äventyret inleds är Basim en simpel gatutjuv som kämpar för att överleva tillsammans med sin vän Nehal, men han blir snart del av något mycket större. Basim blir en Hidden One och får utreda och undersöka ett sällskap som kopplat ett järngrepp om Baghdad som är indelat i fyra olika distrikt med en stor stadskärna, vildmark utanför murarna och mindre områden. Det är alldeles lagom stort, som ett mellanting av en öppen, och semiöppen värld samtidigt som huvudfokuset ligger på berättelsen, den röda tråden och huvuduppdragen. När jag går igenom en livlig basar, viker av i de trånga gränderna, bevittnar de stora moskéerna och tar mig upp på en hög topp och blickar ut över den lagom stora staden känns det levande och mäktigt. Samtidigt kan jag såklart fortfarande använda folkvimlet för att gömma mig undan fiendesoldaternas vrede, smälta in genom att sätta mig på en bänk och sedan så obemärkt som möjligt ta mig fram till affischer – som visar den efterlyste Basim – och riva ned dem för att få ned efterlysningsgraden.

Lönnmördandet och all parkour flyter allt som oftast oerhört smidigt. Jag kastar mig upp för långa torn för att låsa upp mer av kartan och klättrar upp på hustak för att sedan kasta mig ned över fienden och tar ut dem en efter en i det tysta. Jag gömmer liken i högar med hö eller andra skrymslen och när jag uppgraderat tillräckligt många färdigheter tar jag ut ett par fiender som står bredvid varandra på några sekunder. Att lönnmörda i Assassin’s Creed Mirage är riktigt underhållande, och det slutar oftast med att jag tar ut betydligt fler fiender än jag behöver på alla möjliga kreativa sätt.

En del buggar har letat sig in, så som att vissa lik bara försvinner. Inget spelförstörande, men som blir ett litet störningsmoment för inlevelsen. Sedan är det grafiska aspekterna något daterade, liksom en del av animationerna. Mirage var emellertid först tänkt att vara en expansion till Valhalla som mynnade ut i ett helt spel, och det är fortfarande en cross-gen-titel, men designen och världsbygget är riktigt vackert – speciellt i kombination med alla ljuseffekter som det stekande solskenet skapar.

Assassin’s Creed Mirage bjuder på en lagom spännande berättelse, men det är den mindre öppna världen som skapar en så stark närvarokänsla. Jag trivs betydligt bättre i denna spelvärld som är mer fokuserad utan mängder av ikoner och meningslösa sidosysslor där jag ska samla på överdrivet många saker. Visst får vi samla på oss en del speciella böcker, men detta har också ett syfte och ger oss något tillbaka. Dessutom hittar vi sidouppdrag inom ordern som i sig är mer direkta – som att agera livvakt åt en person och göra vägen fri från faror genom att använda våra lönmördarförmågor. Men även actionmomenten, som vi ställs inför om vi blir upptäckta, är riktigt bra. Jag parerar attacker och kontrar, kastar mig undan hårdare slag som skulle bryta min guard, och klarar mig oftast bra mot en eller två motståndare samtidigt. Om de lyckas trigga alarmet, och det fullkomligt kryllar av fiender som går mot attack är det oftast bäst att fly än illa fäkta, och med hjälp av de smidiga parkour-möjligheterna är även detta en fröjd.

Assassin’s Creed Mirage är som jag berört flera gånger – mer direkt, mer fokuserat och en modern tolkning av äldre delar i serien. Det är inte alls så spretigt som tidigare delar där jag for iväg på mängder av sidosysslor som att jaga olika sorters ikoner och samlarobjekt, och jag trivs verkligen i den här traditionella Assassins Creed-miljön. Atmosfären är verkligen fantastisk och jag är väldigt glad över riktningen som serien har tagt.

Betyg: 8 av 10
PlayStation 4

Assassin’s Creed Mirage utvecklades och ges ut av Ubisoft.