Recension: Rise of the Ronin

Rise of the Ronin utspelar sig under 1800-talets mitt där spelaren axlar rollen som en samuraj i den hemliga lönnmördarorganisationen Veiled Edge. Det är ett atmosfäriskt och väldigt blodigt actionrollspel som är Team Ninjas mest ambitiösa projekt hittills där vi också får vara med och påverka berättelsen.

Efter en intensiv och händelserik inledning ger vi oss ut i Japan för att leta efter en person som står oss mycket nära – mer än så vill jag inte berätta för att ni inte ska bli berövade på händelseförloppet. De svarta skeppen ligger förankrade i Yokohamas hamn där folk från väst vill sluta ett handelsavtal med det tidigare så skyddade Japan och snart är vi inblandade i en politisk strid där vi får göra kniviga val som i sin tur för storyn framåt på olika sätt beroende på vad vi väljer.

Detta open world-äventyr är en soulslike som samtidigt inte är så galet svårt som många andra spel i genren – och det har även en lättare svårighetsgrad för de som vill ha än mindre utmaning. Stridssystemet fokuserar på en mängd olika samurajstilar och vi kan lära oss en mängd olika sätt att slåss genom att bland annat hjälpa konstaplarna med att ta ut efterlysta fiender. Den som vill kan klara sig genom att kasta sig undan fiendens attacker, men om vi istället lyckas parera ett anfall sänker vi motståndarens ki-mätare (krigarens kraft) när vi kan utföra speciella kampsportsattacker som tillhör den samurajstil vi har valt för tillfället.

Fiendernas egna kampsportsstilar passar också olika bra mot våra egna. Därför kan vi snabbt växla både vapen och stil samtidigt för att anpassa oss till olika situationer. Själv använder jag primärt en Odachi – ett långt stort svärd – och en Katana beroende på vad jag ställs emot, men jag har också en pilbåge för att pricka fiender på håll i skallen, och en eldkastare när jag vill sätta stopp för en större mängd mindre starka fiender.

Rise of the Ronin är öppet och relativt stort och för att ta oss fram har vi allt från ett gediget snabbresesystem till en snabb häst och ganska snart får vi tillgång till en tidig version av en så kallad ”glider” som gör att vi kan sväva fram i luften. Den sistnämnda gör inte bara så att vi kan ta oss fram långa distanser väldigt snabbt, utan vi kan även inta fästen och dylikt från platser som annars skulle vara omöjliga. Den lagom stora kartan är full av platser där fiender stör ordningen, och vi kan förstås möta de svärd mot svärd, men också smyga oss fram och ta ut dem i det tysta – eller göra ordentligt med skada på de tuffare fienderna om vi får in en dolkstöt innan de upptäcker oss. Vi kan också använda oss av en änterhake för att nå högre höjder och hoppa ned och ta ut motståndet innan de anar att något är på gång, eller flyga över med vår ”svävare” och falla ned och utföra en dödlig attack från luften.

Varje område på kartan innehåller en mängd olika sidosysslor. Lyckligtvis kryllar inte kartan av ikoner från början utan varje region kretsar kring ett bandsystem. Ju fler saker vi utför, ju fler ikoner kommer upp i en lagom takt så att vi inte blir mätta av bara åsynen av mängder av ikoner. Förutom att bus och en mängd olika efterlysta att slåss emot så kan vi hitta ställen att sätta upp flaggor (så att vi kan resa dit snabbt med ett klick från kartan), hitta katter, helgedomar och liknande checklisteuppgifter. Det intressanta är att många av dem är kopplade till en viss person, och genom att utföra dessa så stärker vi bandet med den karaktären vilket inte bara leder till belöningar.

Just banden vi skapar med olika karaktärer är ett riktigt spännande inslag där de ger oss olika fördelar beroende på vem det helt enkelt handlar om. Vissa hjälper oss i strid när vi utför olika uppdrag, andra ger oss tillgång till mekaniska prylar, och vi kan designa vårt egna bas med en mängd olika prylar så som vapen och attiraljer. Det sistnämnda är inte bara för att vi ska trivas, utan ger även vissa fördelar i strid. Dessutom lockar olika prylar olika sorters människor till platsen – vilket kan leda till bättre band med diverse karaktärer om vi ger de presenter som passar deras smak och tycke.

Rise of the Ronin har jämförts ordentligt med Ghost of Tsushima, men även om spelen har en del likheter så skiljer de sig åt en hel del. Medan Ghost of Tsushima är som ett konstverk och ren poesi så ligger Rise of the Ronin mer åt det verkligare hållet och är en tolkning av den traditionella historien där Japan mötte väst och tog in västerländska influenser i sitt land. Den grafiska aspekten känns visserligen föråldrad, och det blir inte lika vackert som i Sucker Punch samurajäventyr, men designen väger upp en hel del och det finns stunder som Team Ninjas spel verkligen skiner som när jag ser en gulröd sol och tittar ut över landskapet och ser hur vulkanen Fuji sträcker på sig i horisonten.

Rise of the Ronin är ett riktigt bra samurajäventyr som står helt på egna ben med sitt fantastiska stridsystem, levande värld och många historier. Det har ett välsvarvat stridssystem, mängder av möjligheter att stärka sin karaktär och en spännande berättelse att följa.

Betyg: 8 av 10

Rise of the Ronin ges ut av Sony och är utvecklat av Team Ninja.