Recension: Armored Core VI – Fires of Rubicon

Den välrenommerade spelstudion From Software återvänder till sin klassiska spelserie Armored Core efter sina fantastiska prestationer med spel som Dark Souls, Elden Ring och Bloodborne. Stora kraftfulla mechas, eller rättare sagt AC:s som de heter här, slåss i en mörk framtid och vi bjuds både på ett djup och snabba, tunga strider i sann arkadstil.

När From Software släppte Demon’s Souls till PlayStation 3 var det inte någon som förstod att det skulle bli en oerhört stor subgenre – Soulslikes är något som idag genomsyrar spelbranschen från stora AAA-produktioner och hela vägen till indiescenen. Men det skulle dröja till uppföljaren Dark Souls innan serien nådde den stora publiken. Detsamma kan sägas om Armored Core VI – tidigare en serie som lockade de inbitna mechas-fansen, men som nu tar sig in i betydligt fler hem.

Armored Core VI har förstås liknelser med spel som Dark Souls, men det har också stora skillnader. Till att börja med är berättelsen inte lika kryptisk och den är framförallt väldigt enkel i sitt upplägg och det läggs inget fokus på överdådiga filmsekvenser. Vi spelar som en legosoldat i framtiden som tar uppdrag av företag som gör allt i sin makt för att komma åt ett visst material – coral. Det är som en framtida version av dagens olja och coral är den viktigaste energikällan i hela galaxen.

Det handlar om en uppdragsstruktur där vi utför våra mål och sedan återvänder till basen. Till en början handlar det mest om kanonmat där vi lär oss hur kontrollen fungerar och tar oss fram både på marken och i luften, men det märks ganska snart att de inte bara implementerat fantastiska, utmanande bossar, utan även ger oss spännande uppdrag däremellan. När jag ska ta mig igenom ett hårt vaktat fort behöver jag ta skydd, kasta mig undan inkommande missiler och vara metodisk. Jag tar mig till slut bakom två stora kanoner och tarut dem snabbt med hjälp av starka närstridsattacker innan jag snabbt vänder om och ställs emot två starka mechas. I ett annat uppdrag ser jag ett stort mekaniskt monster i horisonten, så stor att den skuggar mig trots att den är så pass långt bort. När jag förstår att jag behöver besegra den undrar jag verkligen hur jag ska lyckas, den är inte bara enorm utan skjuter ut en vidunderlig laserstråle från sitt öga. Det är mäktigt och istället för att titta på storslagna sekvenser, får jag helt enkelt spela dessa själv – helt fantastiskt!

Bosstriderna är verkligen genialiska och utmanande. Många gånger handlar det verkligen om att nöta ned en boss, lära sig när det är tillfälle att attackera och hur fienden agerar. När vi klarar av uppdrag får vi också pengar som vi kan använda till att köpa delar till vår AC och här har vi verkligen möjlighet att experimentera. Vi kan byta allt från ”huvud” till ben och vapen och allt påverkar hur vår stridsmaskin fungerar. Ska det vara en tank som tål mycket, men som inte är särskilt rörlig, eller ska den vara snabb och istället lägga fokus på att undvika fiendens attacker? Under bosstriderna behöver vi också anpassa oss, och det handlar inte bara om att ha de vapen som gör mest skada. Vissa kanske är svaga mot laser, och mot andra kanske det hjälper med att ha två skjutvapen eller en sköld istället för möjligheten att dela ut närstridsattacker.

Det är förstås en väldigt utmanande spelupplevelse, men vi hjälps även av ett checkpointsystem där vi exempelvis kan byta ut delar och skapa en helt annan typ av AC när vi dött återkommande gånger. Detta utan att behöva lämna uppdraget och gå tillbaka till basen.

Det går nästan att känna lukten av metall, olja (coral?) och död. Det har en fantastisk design även om det rent tekniskt inte når den absoluta toppen när vi talar om grafik, men jag uppskattar att de lägger fokus på rätt saker. Berättelsen känns inte särskilt engagerande, men det gör däremot gameplay-momenten när man väl lärt sig att föra sin AC. From Software har lagt fokus på rätt saker och det innehåller storslagna sekvenser och fantastiska strider.

Betyg: 9 av 10

PS4

Armored Core VI: Fires of Rubicon är utvecklat av From Software och ges ut av Bandai Namco.