Recension: Like a Dragon: Infinite Wealth

Like a Dragon: Infinite Wealth kommer med det mest fullpackade Yakuza/Like a Dragon-äventyret hittills och när både Kiryu Kazuma och Ichiban Kasuga reser till Hawaii bjuds vi på en resa fylld av allt från bombastisk, blodig action till känslosamma sekvenser, svek och rejäla svängande twister i berättelsen.

Resan startar emellertid i Japan där Ichiban ger sitt allt för att alla forna yakuza-medlemmar ska få möjlighet att hitta ett hederligt jobb och komma in i samhället igen i Ijincho, Yokohama. Men efter en introduktion på några timmar leder berättelsen oss och Ichiban till ett soldränkt och fantastiskt snyggt Honolulu City.

Ichibans och Kiryus vägar korsas också av anledningar som jag inte tänker ‘spoila’ för de som inte har spelat igenom Like a Dragon: The Man Who Erased His Name (läs gärna recensionen) ännu. Men RGG Studios val att implementera seriens båda protagonister är smått fantastiskt, liksom utförandet av hur de har delat upp huvudrollsinnehavarnas fokus där de båda får chansen att skina på sina olika sätt.

Like a Dragon– och Yakuza-serien (som spelen hette innan) har bjudit på ett rejält japanskt frosseri, med allt från galen, fantastisk humor och den atmosfär som skapats på platser som Kamurocho och Ijincho. På förhand var jag lite rädd att den japanska känslan skulle gå förlorad när vi nu tar oss till Hawaii, men ack så fel jag hade. Vi får en enorm stad, mycket större än i något annat spel i serien tidigare, där vi hittar platser som en soldränkt sandstrand, mysiga kaféer, köpcentrum och kvarter där vi kan hitta olagliga verksamheter och annat som ligger i gråzonen.

Stridssystemet från Yakuza: Like a Dragon har förfinats och det känns som en go mix av de actionorienterade striderna från äldre delar i serien och de turbaserade JRPG-bataljerna som introducerades i föregångaren. Varje karaktär kan röra sig inom en viss radie, och exempelvis göra lagbaserade attacker tillsammans om vi har möjlighet att ställa oss i anslutning till någon av våra kompisar. Här kan vi självfallet även ställa oss så att vi kan plocka upp bänkar, bensindunkar, cyklar och allt möjligt som finns utplacerade när vi möter gangsters och stridssugna galningar. Och vid de flesta specialattacker får vi precis som i förlagan möjlighet att tajma in en QTE-sekvens för att göra extra mycket skada. Det är helt enkelt ett väldigt snabbt stridssystem där vi också kan få tillgång till en mängd olika jobb – så som samuraj, actionhjälte och det vilda västern-inspirerade jobbet Desperado där vi skjuter loss med en pistol. Vi hittar också riktigt galna specialare, så som att vi kan banka fiender med en enorm fisk, bli full samtidigt som vi sprutar eld på fienden och andra galenskaper som ni får upptäcka själva.

Like a Dragon: Infinite Wealth är också riktigt snyggt, med saker att göra precis överallt samtidigt som vi tar oss fram till fots, via Segway eller taxi. Vi kan gå till arkadhallen och spela Dreamcast- och arkadklassiker som Virtua Fighter 3tb och Sega Bass Fishing, göra mängder av helt galna siduppdrag där vi stöter på många goa personligheter som vi träffat på förr i Like a Dragon/Yakuza-serien. Vissa ansluter sig till vårt urval av Poundmates – en ”tjänst” som vi kan ringa till mitt i strid där vänner vi har fått kommer in och hjälper oss med att skada fiender, ge oss liv och andra typer av saker. Dessutom finns självfallet minispelet där vi samlar tomburkar kvar från föregångaren, möjligheten att sjunga karaoke och vi blir introducerade till Crazy Delivery som påminner en hel del om Segas Crazy Taxi. Här ska vi göra trix och köra ut mat till kunder som står och väntar på pizza, hamburgare och sushi. En riktigt underhållande bonussyssla som ger klirr i kassan och sätter krydda på äventyret som osar spänning hela vägen i mål.

Det finns emellertid två stycken rejäla tillskott när det kommer till sidosysslor och det första är Dondoko Island där vi får skapa vår egna paradisö – ett paradis i paradiset Hawaii helt enkelt. Samtidigt som vi får följa en rolig berättelse får vi plocka bort skräp och skapa allt från solstolar och gatlyktor till stora byggnader som Café Alps, Smile Burger och andra kända saker från serien. Efter att vi utfört sidouppdrag i den ”vanliga” spelvärlden kan vi även locka till oss nya vänner som vi stött på under äventyrets gång och när vi väljer gäster väljer vi förstås helst de som kan betala en rejäl slant för sin vistelse. Det är en beroendeframkallande syssla att bygga upp vår egna Like a Dragon-värld och samtidigt fiska, hitta olika insekter och annat som ger oss en renommé som lockar till sig ett visst klientel. En riktigt beroendeframkallande spelupplevelse som jag lade 15 timmar på, men jag skulle med enkelhet kunna lägga bra många fler timmar nu efter att eftertexterna rullat och jag har fått uppleva den otroligt spännande berättelsen som presenteras med helt fantastiska filmsekvenser.

Det andra riktigt stora sidospåret är Sujimon som är en Pokemon-kopia med en stor dos humor. Här fångar vi förstås inte Pokemon utan Sujimons som är stridskämpar vi bland annat möter på Hawaiis gator. Efter att vi slagits mot stora snubbar med bland annat enorma pizzor som de har som sköldar, badgubbar som glider fram på sina uppblåsbara madrasser och andra tokiga fiender så kan de ibland stå kvar, och då kan vi erbjuda de en present och köra ett minispel för att möjligen locka till dem till vårt Sujimon-lag. Den som vill fånga alla lär få ut en enorm spelglädje bara där – ett minispel som vi knappt behöver röra vid om vi inte vill, men som erbjuder en otrolig mängd goa speltimmar för den som lägger ned tiden.

Det finns verkligen att göra något överallt och vi kan lägga tiden på antingen huvudstoryn eller bara dyka ned i det RGG Studios Japan och Hawaii har att erbjuda. Vi kan använda en väldigt knasig datingapp, hoppa in med hela huvudet i dungeons som presenteras på ett riktigt retrodoftande sätt för oss JRPG-nördar. Men nu har jag använt ord som knasigt och galet många gånger, och visst bjuder även huvudstoryn på en hel del galenskaper, men det finns oerhört seriösa – men riktigt spännande – moment i berättelsen, liksom riktigt bitterljuva moment – Like a Dragon: Infinite Wealth är inte bara packat med massor och åter massor av saker att göra, utan det levererar också oerhört många olika sorters känslor – ena stunden skrattar jag högt medan jag blir både ledsen och upprörd vid andra tillfällen.

Yakuza 0 har varit min juvel i den här spelserien sedan det lanserades under 2015, men Like a Dragon: Infinite Wealth slår den fantastiska prologen till spelserien och att få uppleva denna berättelse tillsammans med både den galna Ichiban – som ändå har hjärtat på helt rätt ställe och kan vara otroligt seriös när det krävs – och den forna yakuza-kungen Kiryu har varit en ren fröjd. Trots att jag lagt över 100 timmar på Infinite Wealth, inklusive allt tid jag lagt på sidosysslor, så ser jag fram emot nästa uppföljare och vill ha mer av den här fantastiska spelserien.

Like a Dragon: Infinite Wealth är ett av de allra bästa spelen, någonsin.

Betyg: 10/10
Testat till: PlayStation 5