Recension: TopSpin 2K25

TopSpin-serien är äntligen tillbaka med TopSpin 2K25 och spelet på banan är det i särklass bästa på bra många år.

Virtua Tennis– och TopSpin-serien var de två stora giganterna inom tennisspel, där Sega fokuserade på rent arkadspel där spelarna bland annat kunde kasta sig efter bollar medan TopSpin alltid varit åt det mer verklighetsbaserade hållet. På så sätt kunde spelserierna snarare lyfta upp varandra – men efter 2011 har vi inte fått se någon ny del i någon av dessa spelserier – förrän nu.

TopSpin 2K25 är spelserien trogen när det kommer till att tolka sporten på ett mer verklighetstroget sätt. Det är däremot inte någon blodigt tuff inlärningskurva att komma över, och för att greppa kontrollen och alla möjligheter vi har så får vi träningshjälp av självaste John McEnroe. Vi kan såklart slå bland annat korta bollar, överskruvar, välplacerade slag, bollar som tar sig mot den bakre linjen och slag som går över huvudet på motståndaren om den bestämmer sig för att ställa sig nära nätet.

Det finns emellertid ett antal aspekter som påverkar hur pass bra våra slag blir, och om vi ska få det dit vi vill, så som exempelvis vår uthållighet, men den viktigaste ingrediensen är tajmingen. I början kommer en mätare upp som avgör när vi ska trycka in och släppa knappen, vilket förstås gör det svårare om vi har kort tid på oss att reagera. Efter en liten stund stängde jag emellertid av mätaren och det går alldeles ypperligt att förlita sig på känslan. Det är emellertid fortfarande en utmaning att få till perfekta slag både vad gäller spelet på planen och inledande servar – som också kan slås med mindre kraft med ett knapptryck om vi vill slå ett säkrare slag med den konsekvensen att den blir enklare att fånga upp för motståndaren.

När jag inleder min karriär som lovande tennisspelare börjar min stora klättring mot toppen. Jag får lyckligtvis utmaning direkt av mina motståndare (på den normala svårighetsgraden) även om jag vinner mina första matcher. Här får vi köra allt från turneringar, till olika sorters tillställningar (exempelvis där vi endast vinner bollar på egen serve) och får även träna och tjäna in åtråvärda erfarenhetspoäng. När vi går upp i nivå får vi möjlighet att dela ut attributpoäng på olika aspekter så som kraft, forehand och backhand, serve, kondition och snabbhet. Alla olika attribut kan inte maxas, utan vi får fokusera på olika inriktningar. Spelet kan hjälpa till att forma en all-round-spelare, någon som är serve-expert och så vidare, men det är ett trevligt rollspelsupplägg som gör att jag får forma min tennisspelare som jag vill.

Vi har ett schema som är indelat månadsvis och det gäller att hålla koll på min tennisspelares ork för att undvika skador. Vi kan behöva vila vissa perioder, men det är en beroendeframkallande syssla när vi får tävla i allt större turneringar där riktiga stjärnor huserar längre fram karriären, inte minst Roger Federer och Serena Williams.

Spelet på planen flyter riktigt bra, speciellt när vi får till tajmingen och vi istället kan fundera på hur vi ska ta ut vår motståndare. Vi kan möta andra spelare online, inklusive rankade matcher, men TopSpin 2K25 saknar tyvärr stöd för att bjuda in och spela mot vänner. Det är en funktion som kommer tillsammans med en uppdatering senare i maj, men jag hade föredragit att kunna möta mina kompisar först och främst innan jag ger mig ut och möter andra spelare online.

Det är emellertid relativt snyggt, där vi ser svetten lacka när vår tennisspelare får jobba hårt. TopSpin 2K25 så pass bra på tennisplanen som jag hoppades att det skulle vara och det har ett gediget karriärläge och möjligheter för oss som tycker om att utmana oss själva mot andra spelare världen över.

Betyg: 8 av 10
PS4

TopSpin 2K25 utvecklas av Hangar 13 medan 2K Games ger ut spelet.