Recension: Ghostrunner 2

Ghostrunner 2 bjuder på ljuvligt svår action med ett snabbt och smidigt stridssystem där vi bland annat svingar svärd i förstaperson.

Det har gått ungefär tre år sedan det första spelet i serien lanserades, och det fick lite väl lite uppmärksamhet när det släpptes samma år som PlayStation 5 och Xbox Series X gjorde entré på marknaden och ett gäng storspel hade kommit under året. Den som missade originalet, eller behöver en uppfriskning kan emellertid kika på en kortare sammanfattning innan spelet drar igång.

Det handlar om en direkt uppföljare till spelet vi fick se under 2020 och även om storyn inte är den viktigaste aspekten i denna actionpumpmande titel så gör det ändå ett bra jobb att engagera mig som spelare. Det är istället cyberpunkig neon, knivskarp action och en tung utmaning direkt vi ställs inför. Fienden kan döda oss på ett ynka slag, och det handlar om jakten på den perfekta sekvensen. Jag slänger iväg kaststjärnor, undviker attacker och svingar svärdet genom fiender och får ofta försöka om och om igen innan jag hittar rätt ”formel”, men när det väl sitter känns det oerhört mäktigt när jag kastar mig fram och springer på väggar och använder små drönare för att ta mig över stup innan de till slut tappar kraft och går sönder.

Ibland får jag stanna upp vid en och samma sekvens lite väl länge. Det handlar förstås om mina egna förutsättningar som digital superninja, men när det i stora delar handlar om ett gott flyt i spelmekaniken och jag tvingas på att försöka ta mig ann samma fiendekonstellationer flera gånger kan det bli kämpigt. Men när jag väl lyckas med mina parkour-försök och sätter svärdet i fienderna så känns det riktigt bra.

Vi kan också använda miljöerna till vår fördel, som att slita ned stora väggar. Gör inte som jag bara, vid mitt första försök drog jag väggen över mig själv också och det slutade i en omstart – men lyckligtvis finns det rikligt med checkpoints så jag behövde inte spela om ett särskilt långt parti. Detta var inte möjligt i föregångnaren, och en annan go nyhet är att de implementerat en motorcykel som gör att vi kan susa fram genom trånga passager och det känns riktigt häftigt. Det är proppat med fart och tung, snabb action och den goa mixen med välgjorda parkour-sekvenser och motorcykelåkningen ger spelet en härlig variation. För att inte tala om de smarta bosstriderna.

Ghostrunner 2 är ett riktigt snyggt spel även om jag hade önskat att världen kändes lite mer ”äkta”. Det känns som att kulissen är uppmålad endast för spelet, vilket i och för sig inte är fel när det kommer till spelmekaniken och det känns verkligen att det rena gameplayet har fått allt fokus – utan kompromiss. Det backas emellertid upp av fantastisk musik som gör sitt för att förgylla den där häftiga känslan som hela spelet osar av.

Ghostrunner 2 är ett riktigt bra actionpackat spel för de som vill få till de där perfekta cyberninjamanövrarna. Det har verkligen attityd som genomsyrar hela spelet och allt beror egentligen på hur duktig du är på den här typen av förstapersonsspel med ett svärd i handen. När allt väl går vägen flyter det på fint som bara den, och den som vill anta utmaningen har verkligen ett bra spel att ta sig igenom.

Betyg: 8 av 10
Testat till PS5

Ghostrunner 2 är utvecklat av One More Level och ges ut av 505 Games.