Helldivers

Svenska Arrowhead Game Studios har utvecklat Helldivers och i ett samarbete med Sony har det taktiska actionspelet släppts till företagets alla berörda format – Playstation 4, PS Vita samt Playstation 3. Ett hektiskt actionspel mixas med strategiskt samarbete och inspirationen från Starship Troopers lyser igenom.

Efter en snyggt tecknad inledningen, som berättar om en fallerad demokrati, kastas vi in i ett krig mot attackerande utomjordingar som attackerar ”Superjorden.” Vi får se spelet i ett överblickande tredjepersonsperspektiv, och även om det är många titlar som använder sig av fågelperspektivet fördes tankarna direkt till Diablo III. Färgerna är relativt glada, men detaljerna är färre, och detta är trots allt inte ett rollspel utan ett avskalat strategiskt actionspel som bjuder på en spännande och uppgraderingsbar arsenal.

helldivers ps4

Vi har en karta som fylls med olika mål, och med hjälp av diverse krigslister – som kan kastas in genom olika knappkombinationer –  kan vi försvara oss med automatiska kanontorn (se emellertid till att akta er för skotten, de skadar även spelarna,) slänga in kraftfulla automatgevär och andra trevliga föremål som hjälper oss i striden mot fienden.

Helldivers upplevs allra bäst i goda vänners lag, antingen i soffan eller över Playstation Network. Spelarna kan kasta in fordon som exempelvis kan rattas av en spelare, medan de andra tar hand om dess starka vapen. Dessutom kommer man väldigt långt med ett strategiskt samarbete där vi kan bygga upp försvar med alla möjliga krigslister, och samtidigt täcka dem som återupplivar fallna hjältar.

Arrowhead Game Studios har släppt ett avskalat spel där de plockat bort transportsträckor samt filmscener och bara sparat det allra godaste. Ju längre in vi kommer i actionäventyret, ju större utmaningar och monster stöter vi på, och i takt med att karaktärerna stiger i level gör sig även nya krigslister och vapen tillgängliga för spelaren. Vi kan hitta forskningsprover på banorna som kan användas till att uppgradera en mängd olika saker, och om man är ett gäng på tre, fyra stycken är det lätt att spränga flera timmar på att forma det allra bästa teamet.

helldivers

Banorna känns dock lite väl ointressanta efter ett tag, även om de byter färger, texturer och släpper in nya fiender. Jag hade gärna velat se något mer som lockade till upptäcktsfärd, men slutresultatet är ändå en helgjuten actionfest som är lätt att sätta sig in i, och det innehåller alla magiska ingredienser för att beskrivas som riktigt beroendeframkallande.

Helldivers är en riktigt härlig överraskning, och det är ett av årets bästa coop-spel hittills.

5 reaktioner på ”Helldivers

1. Har redan en massa tankar i huvudet för mängder av DLC som skulle passa det här. Fastnade direkt, och blir bara mer och mer sugen ju längre in jag kommer i det. Grym recension som alltid! :)

2. Tack för tipset! Blev så sugen efter att ha läst recensionen, så jag köpte det direkt. Helt perfekt i coop både för mig och tjejen som nästan aldrig spelar, samt för mig och mer spelglada kompisar. Svårt att slita sig. :)

3. Hmm, man kanske borde ta och skaffa detta ändå. Är aldrig fel med bra couch-coop! Och du fångade mitt intresse med ” inspirationen från Starship Troopers lyser igenom.” :D

4. Har spelat det i kanske 10 timmar på två dagar. Kan inte slita mig, sjukt beroendeframkallande. Älskar Starship Troopers vibbarna :)