Recension: Super Monkey Ball Rumble

Super Monkey Ball var ett av de första spelen som Sega utvecklade efter att de gått över till att bli tredjepartsutvecklare. Då var formatet Gamecube och nu var det länge sedan Sega släppte en ny del i den arkadiga spelserien, tills nu. Den här gången får vi återigen se ett Nintendo-exklusivt spel med aporna i huvudrollen då Super Monkey Ball Rumble släppts exklusivt till Switch.

Grundpremissen är lika enkel som genial. Med hjälp av apor rullar vi bollar genom färgglad banor, använder boost för att ta oss över hinder och undviker att ramla ned från plattformar som är placerade högt upp i luften. Att ta sig vidare i kanmpanjen är en dans på rosor, men behållningen ligger såklart i att ta rekord, där vi både kan köra så snabbt vi bara kan in i mål eller också samla på oss härliga bananer som ligger ute på banorna. Vi har ramper att flyga över, en form av dunderlång trärutschkana och alla möjliga påhittiga lösningar. På vissa banor rör sig plattformar, vi får rulla igenom cirklar med stopp- och ”play”-märken för att få saker och ting att stanna eller röra på sig och ta hjälp av kugghjul från en enorm klocka. Innovationen på den avdelningen är riktigt bra.

Då originalet bjöd på ren och skär arkadunderhållning så började Sega också peta in en story i serien. Super Monkey Ball Rumble är inte något undantag, och när det är RGG Studio – som står bakom de fantastiska Yakuza- och Like a Dragon-spelen – var mina förhoppningar goda på att vi ändå skulle få en härlig story. Berättelsen är dock bara ivägen, och jag bryr mig inte om att vi jagar en riktig guldbanan som apgänget kommer att kunna kalasa på. Lyckligtvis kan vi klicka bort filmsekvenserna, för det är underligt att de skapat en story som riktar sig till en yngre publik som ändå inte kan läsa vad någon av karaktärerna säger då de pratar med ett mumlande hittepå-språk.

Ett trevligt tillskott är den dash-funktion som implementerats. Här kan vi ladda upp den snabba rullboosten och använda oss av den i farten, samtidigt som funktionen har en liten cool-down så att vi inte ska kunna missbruka detta och flyga över hela banan. Och tillsammans med de innovativa banorna – där Sega verkligen har träffat rätt – så är grundspelet riktigt bra. Nästan alltid väljer jag att spela om en bana några gånger för att hitta alla bananer och slå mitt personliga rekord. Dessutom finns det en coop-funktion som jag ser som ett fint plus.

I ett försök att förnya spelupplevelsen har de lagt in onlinespel för upp till 16 spelare, men det kan bli ren kaos att ta sig fram på banorna tillsammans med en hel drös av andra spelare. Jag är inte heller ett fan av live-service-upplägget där vi kan köpa oss en mängd olika föremål att utsmycka med, som inte ger mig något underhållningsvärde alls. Vi har emellertid fem stycken minispel, varav Ba-Boom som bygger på battle royale-premissen, är en av favoriterna. Här ska vi kämpa för att inte vara den sista apan som håller i en bomb på slutet. Simpelt precis som originalupplägget, och kul en stund liksom Gold Rush där vi ska tävla i lag med andra om att ta över portar genom att köra igenom dem – och flest portar vinner såklart. Minispelen hade gärna fått vara fler dock.

Super Monkey Ball Rumble är inte någon revolution av spelserien, men kampanjen är riktigt underhållande – även om de hade kunnat få skippa den undermåliga berättelsen. De hade faktiskt tjänat på att skala av det än mer och fokusera på det som de faktiskt gör bra – som ett par trevliga minispel till istället för en story.

Betyg 7 av 10
Testat till Nintendo Switch

Super Monkey Ball Banana Rumble utvecklades av Segas RGG Studio.