Recension: Super Mario Bros Wonder

Super Mario Bros. Wonder vänder upp och ned på hela Mario-konceptet samtidigt som det kommer med så otroligt mycket kärlek till oss som varit med från spelseriens början.

När Nintendo visade upp Super Mario Bros. Wonder för första gången tyckte jag att det såg lite väl skruvat ut, och även om jag trodde att det skulle mynna ut i ett intressant spel och en frisk fläkt, kunde jag inte ana att det skulle resultera i ett av årets allra bästa spel.

Prins Florian har bjudit in Mario och hans vänner till Flower Kingdom, men det blir inte ett lika mysigt besök som de hade hoppats på. Bowser har fått tag på en Wonder Flower och sätter skräck i hela kungadömet när han smälter samman med prinsens slott, och det blir förstås upp till Mario, Luigi, Princess Peach, Yoshi och resten av de totalt tolv spelbara karaktärerna från Mushroom Kingdom att stopp för deras evige fiendes onda planer.

Vi möts direkt av otroligt vacker 2D-grafik som nästan skiner i de vackra färgerna. De inledande sekunderna påminner om flera andra Mario-äventyr, även om blommorna pratar med mig – något som senare även ska ge en både kul och go känsla. Snart förändras allt ordentligt när Mario får tag på en Wonder Flower, och jag sitter bara där och ler av ren glädje. Jag vill så gärna berätta vad som hände, men det är något som ska få upplevas på egen hand utan att få det spoilat i denna recension. Dessa Wonder Flowers som finns att hitta på en stor mängd av banorna kan emellertid vrida perspektivet, ge liv åt fysiska ting och bjuder verkligen på oväntade händelser och spelsekvenser – det kommer med sådan otrolig kreativitet och det är nästan svårt att förstå hur många fantastiska idéer Nintendo har kunnat få fram. Och än mer imponerande är det att Wonder-effekterna inte är det enda inslaget som gör att Super Mario Bros. Wonder är oerhört fräscht och spännande hela vägen i mål.

Det känns som att Nintendo har samlat sina bästa idéer från Super Mario-seriens långa historia i kombination med nya inslag. I princip är ingen bana den andra lik och vissa fiender dyker bara upp vid några tillfällen, vilket gör att vi nästan alltid har något nytt att se fram emot. Lekfullheten är enorm och överraskningarna löser av varandra – till och med den mysiga världskartan kommer med någon förändring och nyfikenheten sinar aldrig då det finns gömda banor – några som är ohyggligt svåra – och annat spännande som diverse butiker.

Nintendo har lagt en hel del fokus på förmågan att förvandla Mario och de andra till en elefant inför lanseringen, men faktum är att de nya powerups-möjligheterna vi hittar är några av äventyrets mindre intressanta ingredienser. Visst kan vi kasta vatten med elefantens snabel för att hitta någon hemlighet, och det finns någon intressant del där det faktiskt kommer till användning på riktigt, men oftast handlar det om möjligheten att ge fienderna en ordentlig snabel-lavett. Det tillför alltså inte äventyret speciellt mycket, och likaså den nya blomman som ger oss förmågan att skicka iväg bubblor som vi kan hoppa på eller ta kol på fienderna med. Vad som däremot förändrar spelets förutsättningar ordentligt är olika emblem vi hittar. Dessa ger Mario och hans vänner möjligheter som att sväva (som endast varit Peach förunnat tidigare), hoppa högre och andra spännande förmågor som ni får upptäcka själva. Det gör att jag mer än gärna återbesöker banor för att ta mig ann dem på ett annat sätt och samtidigt leta upp hemligheterna jag missade första gången.

Super Mario Bros. Wonder är oerhört kul för folk i alla åldrar och ett ypperligt spel för hela familjen. Vi kan spela upp till fyra spelare samtidigt, men även om jag inte provat på coop-möjligheterna kan jag tänka mig att det blir lite väl rörigt om det vistas för många spelare på skärmen samtidigt – speciellt då kameran endast följer en av karaktärerna. Ett roligt kaos behöver emellertid inte vara fel, och om någon dör svävar de runt på banan som spöken, och de som lever kan återuppliva dem. Nintendo har även tänkt på den yngre publiken då de ger oss möjligheten att slippa skadas av fiender om vi spelar som någon av fem speciella karaktärer – en Nabbit och fyra Yoshis i olika färger. Dessa tar aldrig någon skada av fienden, men kan heller inte använda några powerups.

Samtidigt som detta Mario-äventyr känns så oerhört nytt och fräscht så är det också som en hyllning till hela spelserien. Vi stöter på mängder av klassiska fiender och inslag som ger en riktigt härlig nostalgisk känsla – som när vi tar oss fram på ett av Bowsers skepp där kameran ständigt rör sig framåt. Vi hittar de klassiska miljöerna med teman som vatten, öken och lava, men oftast med en spännande twist på varje bana. Oavsett om det känns nytt eller triggar retronerven – komplett med något extra som förstärker den känslan, så är det skapat med sådan charm och hjärta att det har så mycket att bjuda på både för nya och äldre spelare.

Nintendo har haft ett ordentligt öga för detaljer, som när Mario går in i ett rör, tappar hatten och sträcker sig efter den. Eller den fina detaljen där vi får se en skärmdump från banan vi precis har tagit oss igenom. Super Mario Bros. Wonder fullkomligt osar kvalitét ända in på detaljnivå och plattformsspelet är så snyggt och krispigt – det går verkligen att göra snygga spel till Nintendo Switch trots att konsolen har över sex år på nacken och att den inte var särskilt kraftfull i jämförelse med sina konkurrenter vid lanseringen.

Mixen mellan de finurliga inslagen på banorna där vi ena stunden åker fram i ett glatt moln för att sedan fundera ett par sekunder på hur vi ska komma åt en svåråtkomlig hemlighet, eller plattformshoppar i sann Mario-anda, för att sedan hamna i någon sorts drömversion av banan när vi hittar en Wonder Flower, är helt fantastisk. Vi blir bjudna på underbara, musikaliska inslag som blir en del av spelmekaniken och spännande upplevelser som ni helt enkelt inte vill få avslöjade innan ni själva ger er på dem. Nyfikenheten på vad som ska komma härnäst tar aldrig slut eftersom att vi hela tiden bjuds på nya överraskningar som både är speciella och smarta, och ingenting upprepas för många gånger eller känns utdraget utan vi får hela tiden nya härliga spelmoment att ta oss igenom.

Inför lanseringen trodde jag att Super Mario Bros. Wonder skulle bli ett väldigt bra plattformsspel, men det överträffade alla mina förväntningar – det är ett helt fantastiskt äventyr och en oerhört stark Game of the Year-kandidat när det blir dags för att utse årets allra bästa spel.

Om kreativitet och kvalitét är Nintendos signum så är Super Mario Bros. Wonder det definitiva beviset för att det stämmer.

Betyg: 10 av 10
Testat till Nintendo Switch