Recension: Valorant Console Edition Beta

Det ryktades länge om en konsolversion av hjälteskjutaren Valorant, och under Summer Game Fest kom äntligen utannonseringen. Den 14 juni drog betatestet igång till PlayStation 5 och Xbox Series X/S och givetvis spelar konsolspelarna endast mot varandra och inte mot de som sitter på PC.

Valorant blandar hjälteskjutare med spel som CS, där vi har ett gäng olika hjältar att välja mellan som alla skiljer sig ordentligt åt. Målet för ”attackers” är att ta sig in på en av två – till tre beroende på bana – utstakade områden och plantera en ”spike” – alltså som bomben i nyss nämnda CS. För att göra det krävs ett balanserat lag med ett par duelister – de som ska gå in först på ”site” och deras uppgift är främst att ta reda på information om var motståndarna står placerade. Här har vi exempelvis Jet som har förmågor som gör att hon kan hoppa högt, kasta sig framåt eller åt sidan snabbt och samtidigt slänga iväg två stycken rökgranater som kan skymma sikten en kort stund medan hon tar sig fram. Sedan har vi bland annat initiators som Gekko som kan flasha fienden, kasta gift och få hjälpa av en liten ‘wingman’ som både kan springa fram och plantera spiken och även desarmera den i försvaret.

Vi har förstås även försvarare i form av Sentinels som Sage som kan återuppleva medspelare när hennes ultimate-mätare är full, sätta upp stora isväggar och hela lagmedlemmar, samt Cypher som kan sätta upp kameror, fällor, en synfältstäckande bur där medspelarna ser om en motståndare kliver in i den samt en ultimate som gör att vi kan se var motståndarna är.

Som konsolspelare är det ganska ovant att smyga fram för att motståndarna inte ska höra fotstegen – och det märks i denna beta då de flesta nya spelare bara springer fram så fort de bara kan – och ”smokar” av ingångarna till ”siterna” som vi ska in på – något som försvarande spelare gör med karaktärer som har den uppgiften. Överraskningsmomenten är oerhört viktiga, dels för att motståndarna inte ska höra exakt var vi är, och för att inte hela laget ska hinna rotera och vara på plats vid den spike-planteringsplats som vi är på väg att försöka ta över. Sedan är det också viktigt att kunna ”explodera” och kombinera de olika spelarnas förmågor vid rätt tidpunkt för att kunna ta sig in på bästa sätt.

Kontrollen fungerar oerhört väl och nytt för konsolversionen är en fokusfunktion som låter oss zooma in lite och dra ned känsligheten på siktet utan att behöva gå in i fullt sikte – så kallad ADS. Visst är det svårare att göra så kallade ”flicks” där vi snabbt drar åt sidan och sätter en kula i huvudet på fienden – headshots är oerhört viktiga i Valorant för övrigt i och med att många vapen dödar motståndaren med det första skottet – men det går. Jag har emellertid märkt att vapen som skjuter många kulor är betydligt bättre i konsolversionen, då det är svårare att sätta snabba headshots än på PC.

En annan sak som konsolspelare – efter många timmar med Call of Duty – inte är så vana vid är att vi behöver stå helt stilla för att inte träffsäkerheten ska gå helt förlorad. Trots att jag spelat PC-versionen i minst hundra timmar tog det lite tid innan det spelmomentet satte sig ordentligt i konsolversionen där tangentbordet är utbytt mot en spak att röra karaktären med. Men jag känner ändå att jag kan styra själva karaktären lättare på konsol då jag är så van med en handkontroll i handen till skillnad från mus och tangentbord – Valorant och ett par, tre matcher i CS är de enda förstapersonsskjutare som jag faktiskt spelat på PC.

Konsolversionen är emellertid oerhört bra och det är så sjukt kul att jag nu kan spela det på konsol. Competetive, eller så kallade rankande matcher finns inte tillgängliga just nu tyvärr, och några gränssnittsbuggar har letat sig in där vi inte kan se vilken karaktär vi väljer – utan då får vi välja en karaktär, räkna hur många rutor bort den karaktär vi vill välja är, för att på så sätt hitta rätt. Sedan fryser menyerna om någon försöker rösta för att ge upp en match.

Det största problemet på konsol är dock kommunikationsmöjligheterna. Vi kan sitta i en ingame-chatt och prata med teamet, välja bland några förvalda uttryck som ”sorry” och ”play slow”. Däremot går det inte att skriva i textchatten fritt, något som skulle kunna lösas med att vi får koppla in ett tangentbord i konsolen, och om vi har en privat partychatt finns det inte någon möjlighet att höra vad de övriga spelarna i laget säger, och heller inte prata med dem. På PC finns det möjlighet att sitta i en chatt med sina vänner via Discord och samtidigt höra de övriga randimiserade lagmedlemmarna prata i chatten, och sedan koppla en knapp som låter oss att prata med dem när vi känner för det.

Annars är konsolversionen av Valorant oerhört bra, där kontrollen känns riktigt smidig och inkluderandet av det nya konsolexklusiva fokusläget är briljant. Vi kan dessutom spela med samma konto på både konsol och PC, så de som gillar ‘skins’ och sådana attiraljer får möjlighet att använda dem oavsett var de spelar. Att vi dessutom har möjlighet att spela det i 4K och 120 bilder per sekund gör saken knappast sämre.

Betyg: 8 av 10

Valorant utvecklas av Riot Games.