The Elder Scrolls Online: Dark Brotherhood får konsoldatum – One Tamriel utannonseras

Under natten avslöjade Bethesda, under sin pressvisning på E3, färsk information kring The Elder Scrolls Online. Konsolspelare kommer att kunna ta del av DLC-paketet Dark Brotherhood under morgondagen – den 14 juni – och i höst kommer Zenimax Online att släppa nytt material som kallas för One Tamriel.

I One Tamriel kommer spelarna att få en automatiskt anpassad level som skalas utefter var de befinner dig i världen, och vi kommer att kunna utforska alla områden utan att behöva tänka på karaktärernas levelnivå. Rent generellt kommer alla spelare hålla samma level, men de högutvecklade karaktärerna kommer att ha bättre utrustning än andra.

I Dark Brotherhood kommer spelarna att kunna ansluta sig till det ökända brödraskapet med samma namn, och paketet erbjuder också ett nytt, passivt färdighetsträd. Bethesda levererade också på en trailer för tilläggspaketet som ni ser nedan.

The Elder Scrolls Online – Dark Brotherhood får släppdatum

Bethesda Softworks har avslöjat när vi kommer att få se tilläggspaketet Dark Brotherhood till The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited. Expansionen släpps den 14 juni till Playstation 4 och Xbox One medan PC-spelare får det ett par veckor tidigare – den 31 maj.

Alla som har ett aktivt ESO Plus-medlemsskap får Dark Brotherhood gratis, medan alla får köpa det för 2000 crowns i Crown Store. Ett paket som består av 3000 crowns kostar 189 kronor på Playstation Store.

I ett färskt pressmeddelande skriver Bethesda detta om Dark Brotherhood:

”Med återkomsten av Dark Brotherhood är inte någon säker i Tamriel. I Dark Brotherhood, det senaste DLC-paketet för det prisvinnande The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited, kan spelaren ansluta sig till det ökända gillet av lönnmördare och återvända till Gold Coast, ett område som vi inte sett sedan Oblivion. Bli den farligaste lönnmördaren med ett nytt och exklusivt färdighetsträd, försvara brödraskapet mot en mystisk fiende under timmar av nytt storymaterial, testa dina färdigheter som mördare i nya omspelningsbara lönnmordsuppdrag, och mer! Det droppar av nytt material, och en sak är säker, i Dark Brotherhood kommer blodet att flyta.”

 

Nu startar Elder Scrolls Online-betan till PS4

nyheter_ps4
Under januari i år bekräftades att vi aldrig skulle komma att behöva betala någon månadskostnad för det massiva onlinerollspelet Elder Scrolls Online när det släpps till konsol – Playstation 4 och Xbox One, och nu meddelar Sony att den stängda betan för PS4-versionen drar igång.

De utvalda beta-spelarna ska ha fått, eller kommer att få, ett bekräftelse-mail och Sony uppmanar alla som ansökt om testversionen att även ”titta i skräpposten för säkerhets skull.” Testversionen pågår mellan idag, den 23 till den 27 april.

Karaktären som används under beta-versionen kommer inte att vara användbar i originalversionen av Elder Scrolls Online som släpps den 9 juni.

The Elder Scrolls Online släpps i juni till PS4 utan månadskostnad

nyheter_ps4
Bethesda Softworks och Zenimax Online Studios klarade inte av att hålla sitt ord när det kom till att släppa The Elder Scrolls Online ”tidigt under 2015,” men däremot blir det som vi antog i slutet av 2014 – att det massiva online-rollspelet kommer att slopa månadskostnaden innan det släpps till Playstation 4 och Xbox One.

Den 17 mars släpps The Elder Scrolls Online Tamriel Unlimited till PC, och förutom att versionen innehåller alla uppdateringar och tillägg, så kommer utgåvan också att innebära att spelarna inte längre kommer att behöva betala en månadskostnad. Detta betyder att konsolversionerna aldrig kommer att kräva något abonnemang, då de släpps den nionde juni.

The Elder Scrolls Online kommer fortfarande att ha ett speciellt program för de som vill dra nytta av allt nytt nedladdningsbart material som tillkommer, och ESO Plus – som prenumerationstjänsten heter – kommer att ge tillgång till ”exklusiva in-game-bonusar, en månatlig tilldelning av kronor att använda i butiken och tillgång till alla DLC-paket under tiden som medlem.”

Indikationer på att The Elder Scrolls Online kan bli free-to-play

nyheter_ps4
För ungefär en vecka sedan berättade Zenimax Online Studios att konsolversionerna av The Elder Scrolls Online kommer att slappas ”tidigt under 2015.” Nu har det kommit indikationer på att det massiva onlinerollspelet kan komma att bli gratis (free-to-play) när det väl släpps till Playstation 4 och Xbox One.

Det finns inte något officiellt uttalande, men utgivarna har tagit bort möjligheten att teckna en prenumeration på sex månader, och istället går det endast att köpa speltid för 30- eller 90-dagar. När det kommer till massiva onlinerollspel är förändringar i prenumerationsmöjligheterna ett tecken på att spelet antingen planeras att läggas ned eller gå över till free-to-play. I och med att konsolversionerna snart är klara låter det förstnämnda alternativet ganska uteslutet, men det kan mycket väl bli så att The Elder Scrolls Online inte kommer att ha någon månadsavgift när det släpps till Sonys och Microsofts konsoler under 2015.

The Elder Scrolls Online släpps snart till PS4

nyheter_ps4
The Elder Scrolls Online släpptes den fjärde april till PC, och spelet mottogs med blandad kritik. Många klagade på att det var fullt av buggar, men då spelet har uppdaterats rejält sedan lanseringen hoppas vi att spelet kommer att vara ‘lagat’ när det släpps till Playstation 4 samt Xbox One inom kort.

Utvecklarna Zenimax Online Studios säger att vi kommer att få se konsolversionerna ”tidigt 2015,” men någon mer konkret information får vi vänta lite till på. Vi vet sedan tidigare att The Elder Scrolls Online till Playstation 4 och Xbox One inte är några rena konverteringar av PC-versionen, utan vi kommer bland annat att få se ett konsolanpassat gränssnitt.