Recension: Atelier Sophie 2

I Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dreams får vi återigen stifta bekantskap med alkemisten Sophie.

Atelier Sophie 2 är en direkt uppföljare till Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book, och nu lämnar vår protagonist sin hemstad Kirchen Bell och hamnar i en förverkligad drömvärld – Erde Wiege.

Hon hamnar här utan att förstå varför – en främmande plats där hon börjar söka efter sin försvunna vän Plachta, och hon möter snart ett galleri som är lika färgstarkt som den visuella stilen. Vi möts av en riktig värme, och samtidigt som huvudberättelsen ligger där och intresserar mig i bakgrunden så är det mötet med alla intressanta karaktärer som förgyller tillvaron med mysiga dialoger.

Det är förstås ett japanskt rollspel med allt vad det innebär, med turordningsbaserade strider där hela sex karaktärer kan delta. Tre är direkt aktiva, medan tre andra kan vara med och hjälpa till med kombinationer av olika slag. Vi kan höja gruppens försvarsförmåga för att minska fiendernas skada, utföra ordentliga attacker och behöver ta reda på fiendernas svagheter för att gå vinnande ur de tuffare striderna. Men seriens vana trogen så handlar mycket om alkemi – att skapa olika föremål och förbrukningsmaterial.

Förutom att vi får ett gäng föremål när vi spöar fienderna i strid, hittar vi också en massa prylar när vi är ute på fältet. Trästockar, krukor, växter och så vidare ger material, och har vi exempelvis skapat en håv kan vi fånga insekter. Föremålen kan vi sedan slänga ned i en stor gryta, och beroende på vad vi har för recept tillgängliga så kan vi skapa nya prylar som vi sedan kan använda till allt möjligt – som kakor som ger oss liv, te som fyller på magimätaren, eller skapa nya vapen och en enorm mängd andra saker. När vi sedan hittar nya föremål så kan till exempel Sophie få en snilleblixt och komma på ett helt nytt recept som vi kan använda när vi står framför grytan.

När vi sedan ska mixa alla föremål kan man välja att göra detta automatiskt, men om man vill få ut största möjliga effekt från prylarna får man utföra ett sorts minispel för att pussla ihop dem på ett bräde. Om vi exempelvis skapar en helande pryl kan den få extra effekter som att den ger extra mycket liv, helar någon som blivit förgiftad, eller om vi skapar en bomb kan exempelvis träffradien bli större beroende på vad man har för ingredienser att tillgå.

Precis som vanligt när det handlar om Atelier-serien så är det just dialogerna mellan karaktärerna – vars röstskådespelare gör ett riktigt bra jobb – och en massa sidoscener som man kan få fram genom att besöka olika platser vid rätt tillfällen (det är också klart synligt via teleporteringskartan var man kan trigga igång sekvenser med olika karaktärer). Det hela förgylls av en riktigt gladlynt och färgstark charm som helt enkelt gör mig glad.

Atelier Sophie 2 har tagit det bästa från tidigare delar i serien och förfinat konceptet, inte helt opassande då serien firar 25 år. Ju längre in i spelet vi kommer, desto fler områden och fiender möter vi förstås, och då får vi möjligheten att samla på oss ännu mer material som i sin tur gör det möjligt att skapa ännu fler grymma prylar. Vi kan dessutom förändra vädret på vissa platser, och det gör att vi kan låsa upp och ta oss till nya platser som exempelvis inte är möjliga när det regnar.

Man behöver absolut inte ha spelat originalet för att njuta av Atelier Sophie 2, även om det förstås är trevligt om man redan ”känner” Sophie. Men oavsett om man har spelat ettan eller inte så är det ett riktigt mysigt rollspelsäventyr som tog runt 36 timmar att ta sig igenom. Det råder inte någon tvekan om att det helt klart är det mysigaste spelet som släppts hittills i år.

Plattformar: PS4, Nintendo Switch, PC

Annons