Recension: F1 2020

F1 2015 var det första F1-spelet som släpptes till PlayStation 4 samt Xbox One, och det levererades med riktigt snygg grafik och en körkänsla som var riktigt härlig. Till skillnad från flera andra spelserier som uppdateras årligen tog F1-serien en hel del kliv vid varje installation, och med F1 2020 har de verkligen lyckats skapa något fantastiskt.

När jag börjar min racingresa känns det som att F1 2020 tar de steg som vi kan förvänta oss av en ny del i en årlig spelserie. Menyerna är nya liksom lite annat smått och gott, och körkänslan är en lagom simulatoraktig utan att det för den delen blir nästintill ospelbart med en handkontroll. Ibland vill jag helt enkelt spela med ratt och pedal (kika här om du vill se vilka rattar som F1 2020 stödjer), och ibland vill jag helt enkelt spela med en traditionell handkontroll och jag får ungefär samma tider oavsett vilken metod jag använder mig av.

När jag värmt upp med att köra runt x antal varv skapar jag mitt egna team – något som är nytt med årets upplaga. Här får jag välja ett passande namn, logga, andreförare med mera, och en riktigt intressant ingrediens är att vi också får välja bland olika aktiviteter då och då. Detta kan resultera i bland annat bättre eller till och med sämre sammanhållning i laget, utvecklingspoäng och annat smått och gott. Det ger en extra beroendeframkallande kick mellan tävlingshelgerna, och det gäller att tänka efter innan val av aktivitet då det finns både för- och nackdelar. Vad ska vi med kosing till om avdelningarna ändå är missnöjda när uppgraderingarna ändå misslyckas? En riktigt intressant ingrediens helt enkelt.

F1 2020 ger oss också härliga 60 bilder per sekund, även till konsol. Det är ganska imponerande, speciellt när det rör sig om ett riktigt snyggt spel.. Detta gör att kontrollen också känns riktigt smidig vilket kommer väl till pass i de höga farterna. Precis som i verkligheten kan bilarna gå sönder, och detta påverkas efter vilka inställningar vi använder oss av. Men det flyger många svordomar när jag tappar fokus för en kort sekund och smäller sönder bilen så att allt är förstört. Visserligen går det att spola tillbaka tiden för att rätta till problemen, men det är en funktion jag sällan använder. Det känns nästan som fusk för min del, men alla har möjlighet att göra sitt egna val gällande detta.

Vi hittar flera alternativ i menyn så som fristående Grand Prix, time trail där vi kan förbättra våra rekord och ett ordentligt läge online. Det bästa med F1 2020 hittar vi emellertid i karriärläget där vi får träna på bland annat att ta kurvor på snabbast möjliga tid och minimera åtgången av bensin. När vi väl klarar av olika utmaningar får vi också utvecklingspoäng som vi kan använda till att förbättra vår bil.

Ibland kan det vara trevligt med en mer arkadig körning, och med ett knapptryck kan vi ändra till ett casual-läge. Då kan vi dundra in i väggar utan att bilen tar skada, och vi behöver inte heller bry oss om bensinåtgången, eller om vi kör in i våra motståndare. Att vi dessutom kan tävla med kompisar i soffan med delad skärm är för mig ett stort plus. Det är något som vi inte ser allt för ofta nu för tiden, och det är en oerhört välkommen nyhet.

F1 2020 kommer med härliga nyheter som verkligen lyfter serien till nya höjder, och det är fantastiskt att Codemasters lyckas förbättra sin F1-serie så pass mycket år efter år. Karriärläget har verkligen blivit spännande och jag kommer att fortsätta varva mellan detta och Gran Turismo Sport ett bra tag till när jag är sugen på racing.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.