Recension: Uncharted 4: A Thief’s End (PS4)

Naughty Dog har levererat en episk resa med mystiska hemligheter och färgstarka karaktärer. Vi beger oss av för att rota i piratvärldens gamla sägner, och det magnifika paketet levereras med en audiovisuell tyngd som jag aldrig tidigare upplevt. Men, är detta spelunderhållning?

Uncharted 4 är den avslutande delen för Naughty Dogs resa tillsammans med Nathan Drake, Elena Fisher (numera Drake) och Victor Sullivan. Sam Drake dyker upp från de döda och lyckas dra med sig sin lillebror tillbaka in i skattjägarbranschen – ett liv Nathan lämnat bakom sig för ett betydligt stillsammare familjeliv med fredagsmys, Crash Bandicoot och tjafs om disken.

Äventyret skyndar långsamt och efter en kort actionladdad sejour till havs får vi följa med Nathan och Sam till brödernas barn- och ungdomsår. Naughty Dog har vågat gå emot spelbranschens normer, och istället för att smälla på den stora trumman direkt, bygger studion upp en atmosfär som är så härlig och tjock att den nästan går att att ta på. Karaktärsgalleriet är oerhört starkt, och när Sam kommer in i bilden vänds Nathans liv upp och ned – han älskar sin bror som också kommer med en stor mängd problem som drabbar alla inblandade. Men, det är inte bara dialogerna som fördjupar upplevelsen, utan miljöerna som hela tiden överraskar med nya wow-moment. Världen ser oerhört levande ut, och de tekniska, visuella bitarna överträffar allt som pressats fram av en spelkonsol tidigare. Allt från animationer, till bergstoppar, bakgrunder, fotsteg i lera och levande växtliv ger en illusion av verklighet och backas upp av en enastående design där varje kuliss skulle kunna ståta som ett oerhört vackert vykort.

uncharted 4

En nyhet för Uncharted 4 är att vi försetts med en änterhake som kan användas till att svinga sig omkring i det fantastiska sceneri som målar upp sig i Madagaskar, Skottland och alla andra platser som upplevelsen låter oss besöka. Den används bland annat till att svinga sig mellan avsatser till platåer som annars skulle vara utom räckhåll, men förutom att det är en oerhört användbar pryl, ger den också en kittlande upplevelse. För Uncharted 4 är en riktig upplevelse, och ibland glömmer jag bort att det handlar om ett spel. När jag svingar mig över de häpnadsväckande miljöerna blir jag ofta dinglande i luften extra länge för att njuta av den nervpirrande känsla som bara de riktigt snabba och höga attraktionerna på en nöjespark kan förmedla.

Som i ren Metal Gear Solid-stil kan vi smyga oss igenom kniviga situationer, och ta ut fiender i det tysta. Vi behöver emellertid inte vrida och vända ut och in på kontrollen för att utföra olika manövrar, och när vi smyger i gräset hukar sig till och med Nathan automatiskt för att inte bli sedd av sina motståndare. De actionpackade striderna är emellertid så pass underhållande att jag börjar avlossa kulorna ganska kort efter att ett gäng illasinnade legosoldater dyker upp. De nya, stora miljöerna bjuder verkligen upp till dans när de största striderna i äventyret brakar loss, och den här gången räcker det inte med att gömma sig bakom en låda för att komma undan helskinnad. I sådana lägen omringar fienden spelaren snabbt, och vi måste hålla oss i rörelse hela tiden när vi kommer in i hetluften. Många spel lider dock av ett jobbigt inslag, där fienderna vet exakt var du befinner dig om du blivit upptäckt. Här kan du emellertid gömma dig igen, medan motståndaren söker på den plats där de såg dig senast. Det ger ett oerhört djup i striderna som är svårt att hitta någon annanstans, och den artificiella intelligensen har förbättrats avsevärt sedan serien var aktuell under den förra konsolgenerationen.

Uncharted 4 handlar emellertid nästan mer om äventyr än om action. Som vanligt ska små pussel lösas, och Nathan måste hela tiden hitta sin väg fram genom de storslagna omgivningarna. Vi ska helt enkelt hitta sätt att klättra på enorma byggnader, kasta oss utför berg, och ta oss vidare till målet där skatterna ligger och väntar. Miljöerna gömmer också mängder av dokument och skatter som låser upp en hel radda av bonusmaterial, men det är inte enkom alla samlarprylar som lockar mig till att leta runt på alla möjliga platser. Nathan Drakes fjärde stationära äventyr är så oerhört vackert att jag helt enkelt vill uppleva naturen, de hemliga grottorna och den fantastiska miljö som Naughty Dog har målat upp. Upplevelsen lockar hela tiden till utforskning, och jag vill se mer av världen där allt utspelar sig. De största områdena låter mig också använda fordon för att ta mig omkring i landskapet, men istället för att jag rör mig mot målet hittar jag hela tiden sidospår där jag kliver ur för att söka terrängen till fots.

uncharted 4 ps4

Serien är mest känd för sin kampanj, och flerspelarläget som gjorde entré i Uncharted 2 har fått stå i bakgrunden, och jag ska ärligt säga att jag kom i kontakt med varumärkets multiplayer först när Uncharted 4 betatestades. Drabbningarna med mänskliga spelare bjuder emellertid på väldigt god underhållning, och vi hittar klassiska lägen som rena dödsmatcher, och upplägg där vi ska föra en skatt hem till basen och lagets kista. Den stora charmen ligger emellertid i utformningen av spelets kartor, där det finns utrymme för en mängd olika strategier. Nyckelordet är samarbete, och den som vill gå vinnande ur matcherna gör bäst i att hjälpa sina lagkamrater. Ju fler omgångar som spelas, ju fler vapen och prylar låses upp, och vi kan bland annat få hjälp av stora bumliga minigun-bjässar som fullkomligt sprutar bly på motståndaren, och sjukhuspersonal som sköter om sårade spelare i laget. Dessa kan hyras med spelets ingame-valuta som spelare får tag på under varje omgång, och vi kan också använda magiska föremål så som min favorit – en sarkofag som tar livet av ouppmärksamma närstående fiender.

Uncharted 4 är inte bara ett spel, utan en rejäl upplevelse som ger härliga minnen att tänka tillbaka på. Spelet blandar äventyr med galet bra actionmoment där allt från grafik och design till fantastiska spelsekvenser får mig att tappa hakan titt som tätt. Musiken och ljudeffekterna bidrar också starkt till närvarokänslan, och den audiovisuella biten är inget annat än nyskapande av den allra högsta kvalitén. Pusslen är dock precis som vanligt i det enklaste laget, och jag hade gärna sett lite klurigare nötter att knäcka. Men, i det stora hela är det en petitess, för Uncharted 4 är årets allra bästa spelupplevelse hittills.

Uncharted 4 – årets största spel är magiskt.

Fantastiskt!