Recension: Danganronpa V3 – Killing Harmony

Danganronpa-serien startade till PSP i Japan, men det var först till PlayStation Vita som vi västerlänningar fick ta del av Spike Chunsofts mördartriggande och ultraspännande berättelse. Nu är det dags för Danganronpa V3: Killing Harmony, och studion har inte sparat på krutet.

Precis som i originalet vaknar en hop ungdomar upp på en skola, och det står snabbt klart att delar av deras minne har gått förlorat. De kommer emellertid ihåg att de alla har blivit kidnappade av en okänd grupp människor, men ingen har någon förklaring till varför de har berövats på sin frihet.

Danganronpa V3: Killing Harmony är mer utav en reboot av spelserien, och den som vill fylla i alla de luckor som de två första delarna lämnade kan se animeserien Danganronpa 3: The End of Hopes Peak Academy. Denna gång börjar berättelsen på Ultimate Academy for Gifted Juveniles, och alla ”elever” är specialiserade på varsitt ämnesområde. Spelaren axlar rollen som den positiva Kaede Akamatsu, som är utnämnd till den ”ultimata pianospelaren” efter att ha vunnit ett gäng olika priser för sina prestationer. Hon slår följe med den smarta Shuichi Saihara, och de knyter snabbt ett starkt band till varandra, men vi hittar också en drös andra färgstarka karaktärer som alla förgyller både dialog och berättelse med sina personligheter. Angie Yonoga är en väldigt spirituell själ som förlitar alla händelser på en gud som kallas Atua, och biffen Gonta Gokuhara har uppfostrats av en flock vargar vilket förstås påverkar hans identitet.

Seriens antagonist Monokuma är inte ensam den här gången heller, utan hans barn gör honom sällskap och gottar sig nästan lika mycket åt andras olycka som han själv. När de avslöjar att det enda sättet att lämna Ultimate Academy for Gifted Juveniles är att döda en av sina klasskamrater, utan att bli upptäckt eller utpekad som mördare i en klassrättegång, sätter det såklart skräck i de 16 superstudenterna.

Kaede är emellertid högst övertygad om att de alla kan ta sig ur Monokumas grepp om de samarbetar och tror på varandra, men den blodtörstiga björnen har förstås ett och annat knep i bakfickan för att ”mördarspelet” ska börja på riktigt. Snart hittas det första liket, och studenterna får börja sin första förundersökning mitt i all misär.

Lägstanivån för blandningen av karaktärer är oerhört hög, och atmosfären är lika stark som den oerhört spännande berättelsen. Spike Chunsoft har lyckats ännu bättre med mixen av oerhört rolig, brutal humor och mer seriösa och ilande känslor som framkallas av de olika situationerna som vi ställs inför. När vi tror att vi börjar få grepp om vad som har hänt presenterar sig en oväntad twist bakom varje hörn, och äventyret presenterar också några av de mest avancerade och fantastiska mordfallen som serien har erbjudit sedan varumärkets första kapitel.

Föregångarna var i grund och botten utvecklade för PSP, och med Danganronpa V3: Killing Harmony märks det att studion har arbetat med ny hårdvara, även om grafiken förstås känns sparsmakad på flashiga detaljer i jämförelse med mycket som släpps till PlayStation 4. Kvalitén på designen är emellertid alldeles fantastisk, och den backas upp av den underbara musiken som består av både nyversioner av några låtar från tidigare dela, och helt nya alster.

Efter att vi har samlat bevis, alibi och olika utsagor från eleverna är det dags för rättegång. Om mördaren kommer undan med sitt dåd utan att han eller hon blir anklagad vinner denne sin frihet, medan de övriga avrättas, men spelarens mål är förstås att lösa fallet och peka ut den skyldige. Om vi lyckas med detta har den karismatiska Monokuma förberett en extraordinär avrättning för mördaren, och sekvenserna är något utöver det vanliga. Precis som berättelsens övriga delar blandar de både ren och skär skräck med humor, och sinnesstämningen pendlar mellan skratt och en pressad tårkanal. Spike Chunsoft lyckas verkligen förmedla känslor på ett ypperligt sätt, och det genomsyrar hela upplevelsen.

Fallen är emellertid aldrig solklara, och rättegångarna innehåller en stor dos spännande vändningar. Studion använder sig både av nya och beprövade koncept, där vi bland annat ska använda oss av bevismaterial för att motsäga de olika karaktärernas teorier. Vi hittar också nya moment, som att två grupperingar ställs emot varandra om de är oense, och vi kan dessutom ljuga vid vissa tillfällen. Om en karaktär exempelvis inte har något alibi, och han eller hon berättar en historia som skulle ge en helt ny infallsvinkel till fallet, kan du ljuga för övertyga de andra om att personens utsago inte är något påhitt. Rättegångarna känns betydligt mer givande än tidigare, och samtidigt som spelmekaniken är underhållande, är berättelsen så intressant att det nästan är omöjligt att slita sig.

Danganronpa V3: Killing Harmony tar det som gjorde föregångarna så pass bra, och spetsar det med ännu högre kvalité. Vi blir levererade små smakbitar av karaktärernas hemligheter, och vad som har hänt med den värld som studenterna så gärna vill tillbaka till. Det är helt enkelt omöjligt att slita sig när man väl har börjat nysta i händelserna på Ultimate Academy for Gifted Juveniles.