Tearaway Unfolded

Media Molecules härliga papperssaga Tearaway har tagit sig till Playstation 4 och fått undertiteln Unfolded. Skaparglädje blandas med ett charmigt skruvat äventyr som berör.

Tearaway bjöd på en kraftfull resa när det släpptes till Playstation Vita under 2013, och vi blev bjudna på en mysig och stämningsfull saga om den lilla budbäraren Iota där ett speciellt band med spelaren byggdes upp. Skamligt få har upplevt det härliga originalet, och nu har Little Big Planet-skaparna tagit sagan till Playstation 4 – en konsol med en betydligt större kundbas.

tearaway unfolded

Tearaway var skräddarsytt för Playstation Vita, och Media Molecule har fått tänka om med Unfolded för att anpassa spelet till det nya formatet. Och precis som med originalet utnyttjas kontrollens alla tillgängliga finesser för att ge spelaren känslan av att inte bara se och styra, utan även känna på världen med fingrarna. Ljusskenet som kommer från Dualshock 4 används som ficklampa när vi behöver lysa upp vår omgivning, ge liv åt växter samt andra inventarier och med hjälp av den touch-känsliga plattan kan vi styra vinden och vika pappersflygplan som Iota kan använda för att flyga fram genom skyn.

Världen är byggd av papper, och Media Molecule har verkligen använt sig av fantasin när de skapat det lilla paradiset som invaderats av elaka lappisar. Äventyret är fyllt av speciella karaktärer, och många sekvenser lockar lika mycket till skratt som andra förgyller den speciella myskänslan som tar några extra kliv tack vare den härliga musiken. Det bästa är emellertid att vi själva får vara med och sätta färg på världen.

tearaway unfolded 3
Vi kan ta kort med spelets ingame-kamera och sedan redigera bilderna.

Tearaway Unfolded innehåller mycket nytt material som gör sagan större, och vi får ett stort smörgåsbord att smaka av. Spelaren kan slänga in prylar och varelser rakt in i handkontrollen, och sedan kan vi kasta tillbaka dem in i den originella spelvärlden för att träffa fiender eller lösa pussel. Utmaningen blir aldrig påtaglig, men det är lätt att beundra den finurlighet som lagts på många av de uppgifter som vi ställs inför. Enkla små knep som ger riktigt trevliga upplevelser.

Den allra bästa ingrediensen i originalet var emellertid inte den speciella världen som målades upp, utan att vi fick vara med och påverka det mesta som visades på skärmen. Vi kan fortfarande klippa och klistra papperslappar som skärs med hjälp av touch-plattan, men den ger långt ifrån lika stor precision som PS Vita-skärmen. Detta blir klart redan i början när vi ska rita en krona till en ekorre som ska delta i en pjäs, och en liten sak som ovala objekt – så som ögon – blir väldigt svåra att få till. Något som var väldigt lätt och flöt på smärtfritt i originalet blir tidskrävande och detaljerna är smått omöjliga att få till.

tearaway unfolded
Jag lyckades aldrig riktigt med ansiktet.

Det finns emellertid en app som kan laddas ned till Android- och iOS-format för att skapa pappersmagi, men även om Media Molecule har gjort vad de kan så blir det alltid bökigt när fler prylar krävs för att vi ska få den fulla upplevelsen. Detsamma gäller verkliga bilder och dylikt som kunde tas direkt med Playstation Vitan i originalet, och nu krävs det (såklart) den officiella kameran till Playstation 4 för att det ska bli möjligt i Unfolded.

Det var något speciellt med att ha hela Iotas lilla värld i sin hand – bokstavligt talat – till Playstation Vita. Även om spelet är oerhört snyggt till Sonys senaste konsol känns det inte riktigt som om äventyret går att överföra till ett av dagens stationära format utan negativa konsekvenser. Tearaway Unfolded är fortfarande ett spel som lyckas beröra, men det når aldrig originalets förträfflighet.

3 reaktioner på ”Tearaway Unfolded

1. Ska bli jättekul att testa Tearaway Unfolded. Har aldrig haft någon Vita, och det är ett av spelen jag skulle köpt direkt till den.

Kul att Sony börjar släppa PS Vita-spel till PS4, så som Gravity Rush också som man aldrig haft chansen att spela.