Super Stardust Ultra

Super Stardust HD släpptes kort efter lanseringen av Sonys Playstation 3, och bakom den fantastiskt snygga actionfesten ligger finska Housemarque som också gav oss Resogun. Nu har studion uppdaterat sin moderna klassiker, lagt till spellägen, gett oss 3D-möjligheter och bakat in nya planeter.

Det sprakar verkligen om Super Stardust Ultra och precis som de flesta spelen i shmup-genren brakar helvetet lös på en gång. Meteoriterna börjar falla ned mot spelaren som sitter i ett skepp försett med tre olika vapen – alla med sina egna fördelar. Min personliga favorit är den ‘eldkastare’ som smälter guld, men även om den inte är speciellt stark mot is eller annat än just guld sprider den en lång svans som träffar allt i sin väg, något som är välbehövligt när stora stenblock splittras i mängder av flisor som slår sönder skeppet vid första träff. En glädjande detalj är att Housmarque har försett uppdateringen med ett flerspelarläge för soffan. Vi kan helt enkelt bjuda hem vänner och spela Super Stardust Ultra utan att koppla upp oss mot nätet, och det gläder mig verkligen. Jag är väldigt trött på att utvecklare envisas med att implementera samarbetslägen som endast är tillgängliga online, och det gör mig inte något att det saknar stöd för delat online-spel.

Super Stardust Ultra ps4

Super Stardust Ultra är en riktig explosionsfest, med mängder av fina färger som sprider sig över hela skärmen på samma gång. Smarta fiender dyker ned på spelplanen när vi minst anar det, och de stora bossarna är lika utmanande nu som de var då. Trots att vi har fått flertalet nya spellägen – med exempelvis Blockade som fungerar som en Snake-variant – och ett snygga 3D-möjligheter så är det dock svårt att rekommendera spelet till folk som fortfarande har kvar Super Stardust HD. De nya planeterna bjuder i princip bara på nya skins, medan fienderna och meteoriterna är det som står för underhållningen. Housemarques Super Stardust Ultra är emellertid en fantastiskt snygg, modern tappning av det klassiska Super Stardust som släpptes till Amiga under 90-talet, och det är otroligt beroendeframkallande att jaga de högsta hiscore-poängen.

betyg_4

En reaktion på ”Super Stardust Ultra

1. Coop-läge i soffan är ju underbart. Mycket roligare att spela med folk irl än online, och det är tyvärr väldigt svårt att hitta couch-coop nu förtiden.