Därför släpps inte nytt GTA, Red Dead Redemption och Max Payne varje år

Spelserier som Fifa, Call of Duty och Assassin’s Creed får i princip en ny del varje år, men Take-Two vill inte att serier som Grand Theft Auto, Red Dead Redemption och Max Payne ska ansluta sig till den skaran.

Under MKM Partners Investor Day Conference berättade Take-Two-bossen Strauss Zelnick att det finns en efterfrågan för att deras spel ska släppas årligen.

”Marknaden frågar oss, ‘varför släpper ni inte era titlar årligen?'”

Zelnick förklarar att de vill att deras titlar ska hålla den allra högsta kvalitén, och att varumärken behöver vila.

Förutom när det gäller sportspel tycker vi att det är bättre att skapa förväntningar och efterfrågan. För det första vill vi vila en titel, och för det andra tar det det tid att hålla den högsta kvalitén på marknaden. Du kan inte göra det årligen.”

Borderlands blir film – en Avi och Ari Arad-produktion

nyheter_multi
Gearbox Softwares Borderlands kommer att bli film. Detta bekräftas av Take-Two och Lionsgate samtidigt som de avslöjar att Avi och Ari Arad kommer att agera producenter, vilket bådar gott. De har tidigare stått för produktioner som Iron Man, Spider Man, The Amazing Spider Man, X-Men, Blade samt Ghost Rider.

Vi får inte veta något om ett tänkt lanseringsfönster, men så här säger Take-Two-chefen Strauss Zelnick om filmatiseringen:

”Lionsgate har klivit fram om en ledande kreativ kraft på den globala marknaden med en fantastisk portfolio av varumärken; våra samarbetspartners hos Gearbox har varit pionjärer och tagit hand om och porträtterat varumärket; och Avi och Ari Arad är två av de mest framgångsrika producenterna för actionvarumärken. Denna sammansättning är ideal för att skapa en kaxig, provokativ film med högt till tak och kommer att glädja horderna av Borderlands-fans och biobesökare världen över.”

”Mafia 3 efterliknar inte GTA V”

nyheter_ps4
Mafia 3
utannonserades nyligen, och under den gångna veckan har det florerat rykten som sagt att Take-Two bett utvecklarna Hangar 13 om att ta efter Rockstars arbete med storsuccén Grand Theft Auto V. Mafia 2 fick god kritik, men många tyckte till om den begränsade friheten staden erbjöd, och alla började undra om den tredje delen skulle bli en öppnare historia – precis som GTA V.

Under en telefonkonferens klargör emellertid Take-Two-chefen Strauss Zelnick saken – Mafia 3 och GTA V är två helt olika upplevelser.

”Mafia 3 är en helt annan upplevelse. Jag skulle inte jämföra det med någonting annat. Avslöjandet på Gamescom var fantastiskt, men det står för sig själv.”

”Vi är överlyckliga över att ha två distinkta varumärken på det här företaget. Vi har inte en miljö där vi utbyter teknologi. Vi är ett väldigt samstämt företag, men vi tror inte att det är det bästa sättet att få ut det bästa av våra utvecklare. Det är inte så det fungerar här.”

Personligen tyckte jag om det lite mer stängda Mafia 2 som satsade rejält på handlingen, atmosfären och den röda tråden. Hur vill du att Mafia 3 ska utforma sig?

Mafia 3 släpps någon gång efter den sista mars.

Mafia 3 släpps tidigast i april 2016

Mafia 3 utannonserades veckan före Gamescom, och under mässan fick vi kika på den första trailern. Nu avslöjar Take-Two att actionäventyret kommer att släppas under företagets räkenskapsår 2016 som börjar den första april.

En kvalificerad gissning är ändå att vi får vänta till julhandeln innan vi får stifta bekantskap med seriens nya protagonist Lincoln Clay.