Recension: WWE 2K18

Det är dags för 2K Sports senaste del i deras WWE-serie, och vi äntrar wrestlingringen återigen.

När jag var liten var wrestling något av veckans höjdpunkter, på tv och med spel som Pro Wrestling till Nintendo 8-bitars samt mitt allra första egna lir, WWF Superstars till den klassiska Gameboy. När min bror avslöjade att wrestling var ”teater” och inte riktiga fighter mellan min idol Hulk Hogan och hans motståndare fullkomligt flög luften ur mig, och det var en värre upplevelse än när jag förstod att det var min mosters man som satte på sig bomullsskägg och agerade tomte på julafton.

Idag är det en helt annan femma, där jag kan uppskatta talangen, och hela showen som ligger bakom de mest spektakulära wrestlingfighterna. Och när det rör sig om spel är verkligen WWE-serien den allra starkaste ‘contendern’ i ringen.

Jag har däremot inte särskilt stor koll på slagsmålskämparna idag, men det står klart att WWE 2K18 har något riktigt starkt att erbjuda alla stora fans av den show-baserade sporten. Via kan återuppleva klassiska stormatcher, eller varför inte svettas igenom en hypotetisk Wrestlemania XIV-rematch. Grunden och den typen av innehåll finns där, men de datorstyrda motståndarna råkar ibland ut för buggar där de fastnar i saker, eller rent av verkar glömma bort vad de har tänkt att göra. Och detta blir ett tydligare problem desto fler fighters som befinner sig i ringen, även om det är riktigt spännande att kunna slåss med hela åtta fighters i ringen samtidigt.

Den grafiska biten är också något i underkant, och jag lägger speciellt märke till hårfysiken som har fått stryka på foten. När många av stjärnorna har riktigt stora frillor blir det också extra noterbart, men det är såklart inte något som fäller WWE 2K18. Det ser trots allt helt okej ut på det stora hela, och det har inte heller varit den aspekten som får spelare att återkomma till serien år efter år. Utvecklarna har putsat på de andra grafiska bitarna, och framförallt välkomnar jag de nya animationerna som fått sig ett ansiktslyft. Det om något är viktigare aspekter än ett vackert hårsvall.

Alla som är vana vid de tidigare delarna av WWE 2K-serien kommer att ha väldigt lätt att komma in i årets upplaga. Det har inte hänt särskilt mycket med kontrollen, men det är också något som vi är vana vid när det rör sig om årliga sportspel, och istället är det små finjusteringar som hela tiden för utvecklingen framåt. De som däremot inte är vana vid att utföra submissions, grepp och kontringar får en väldigt smidig introduktion till detta. Vi kan också välja mellan två typer av system gällande submissions, där den vanliga ”katt-och-råtta”-styrningen med högerstyrspaken finns valbar, men också ett alternativ som ger oss klassisk button-mashing.

För att vinna matcher i WWE 2K18 så krävs en hel del strategiskt tänk, och inte bara snabba reflexer. Motståndarna måste oftast mjukas upp med dunkande slag, och signaturgreppen är precis så kraftfulla som jag vill att de ska vara. En ny aspekt med årets upplaga är att vikten har en roll att spela, där kämparna kan lyfta sina motståndare, och exempelvis ta de till ett hörn eller liknande. Han eller hon som blir lyft får hamra på kontrollen för att kunna ta sig loss, och det är ett roligt inslag som tillför friskt blod till serien. Som sagt, små förändringar som hela tiden gör spelserien bättre.

Karriärläget är förstås något som många kickar igång med, och det har en hel sjö av innehåll, där vi får vandra från träning till RAW och Smackdown, för att till slut ta sig hela vägen till The Big Leagues. Trots att jag inte har det intresse för wrestling idag, som förr, så är det en härlig känsla att ta sig från ruta ett, där man börjar med att skapa sin kämpe. Här finns mängder av alternativ när det kommer till dennes utseende, och de tekniska bitarna. Själv tycker jag att den mest intressanta biten är att välja signaturgrepp och entrésekvens, och sådant som rör min karaktär som slagsmålskämpe. När jag senare även låser upp andra godsaker genom att spela blir det också triggande att fortsätta. Det krävs dock ett ordentligt tålamod, för när vi får kliva bakom scen, skapa en persona, gäller det att hålla sig till sina karaktärskriterier för att lyckas väl. Vi kan välja mellan att knyta vänskapsband med massor av wrestlingstjärnor, men också tjafsa och skapa kaos. Målkriterierna är inte alltid lätta att sätta, och det kan vara en hård nöt att knäcka – speciellt i början.

WWE 2K18 är trots sina brister ett bra spel, och det finns massor av innehåll som lär glädja wrestling-fansen därute. Även jag, som inte har så stor koll på sporten blir intresserad, även om det är den strategiska uppbyggnaden av striderna som får mig som allra mest triggad.