Recension: Resident Evil Revelations (remaster)

Resident Evil Revelations utspelas mellan Resident Evil 4 och 5, med händelser som kom att nämnas i seriens sjätte del. Det skräckladdade actionäventyret släpptes ursprungligen till Nintendo 3DS år 2012, och sedan kom en HD-version till Windows, Playstation 3, Wii U och Xbox 360 året därpå.

Nu har HD-versionen portats och förbättrats i form av en remaster till PlayStation 4 och Xbox One, medan både originalet och uppföljaren kommer att lanseras till Nintendo Switch senare i år.

Resident Evil Revelations är indelat i episoder där du och din partner tar er fram genom linjära korridorer och ”öppna” fält samtidigt som ni släcker existensens eld för de biologiska vapen ni stöter på längs vägen. I de flesta spel brukar det vara ett nöje, här känns det mer som att städa upp efter ens kompisar när de ordnat en fest hemma hos dig. Dåligt gameplay belönar ibland spelaren med en bra handling, likt en morot framför åsnan så den rör sig framåt. Så är heller inte fallet i Resident Evil Revelations.

För er som spelat de tidigare versionerna så kan följande förbättringar och finesser vara av intresse:

• En ny svårighetsgrad (Infernal Mode) som även har nya placeringar för fienderna
    • De kostymer du låser upp i Raid Mode (internet coop) kan användas i kampanjen
    • Raid Mode har förbättrats med nya karaktärer, nya vapen och ett nytt sätt att gradera din och dina vänners prestation.

Det intressanta med Resident Evil Revelations är att det stundvis lyckas skapa en mörk atmosfär som visar på hur små och sårbar mänskligheten är när vi möter biologiska faror. För de som har ett intresse för biologi eller skräck så använder Resident Evil sig av en genetisk skräck, som till skillnad från medium som visar hur utveckling av AI förstör världen, tar ett handfast grepp om faran med genetisk manipulering. För vad är det som definierar mänskligheten? Och hur hanterar vi biologisk terrorism?

Resident Evil Revelations behåller flertal klassiska inslag av skräck som de ursprungliga spelen i serien kännetecknades för, till skillnad från de mer actionorienterade spelen Resident Evil 4 – 6. Till skillnad från det senaste Resident Evil 7 så är det däremot inte ett försök på ett modernt skräck- och överlevnadsspel.

Handlingens fokus ligger i att visa spelaren vad Jill Valentine och Chris Redfield var med om före händelserna i seriens regelrätta femte del. Det är även vad som gör spelet intressant, för även om handlingen för det mesta är löjlig, överdriven och fragmenterad tack vare sin episodiska natur så är det intressant att få lära sig mer om världen och vad som sker mellan Resident Evil 4 och 5. Problemet är att denna bakgrund är väldigt svag, särskilt då tyngden ligger i att stoppa en terroristorganisation vid namn Veltro som har släppt ut ett nytt virus. Ett virus som sprider sig och behöver stoppas.

För dig som letar efter ett seriöst spel med en djup handling så är det här tyvärr inte ett spel för stunden, vill du däremot ha ett spel som känns som Resident Evil med en skön stämning, funktionellt ‘gameplay’ och just ja, en scanner! (Som för mina tankar tillbaka till Metroid-spelen). Låt dig då inte undvika spelet trots dess fragmenterade handling, dåliga hitboxes och arkaiska spelsekvenser.

När det kommer till grafiken så var min första reaktion till Resident Evil Revelations ett simpelt: ”Är det här ett 3DS spel?” Det innebär däremot inte att det är ett särskilt bra spel när det kommer till grafiken. För även om det finns nya texturer så ser de flesta mediokra ut, däremot så har de lyckats någorlunda med ljus och skuggor. Vilket förvisso inte bör vara så svårt då spelet främst utspelas i små, trånga korridorer. För att vara ett spel till den nuvarande konsolgenerationen så skulle jag nog klassa det som en av de bättre nyversionerna av spel till Nintendo 3DS eller PlayStation 2.

I speltid är det inget stort spel, utan du klarar av det på en 10-12 timmar, vilket förvisso är helt okej med tanke på priset. Särskilt då Resident Evil Revelations kommer tillsammans med Raid Mode där du ensam eller med en vän har många roliga, om än repetitiva timmar framför dig.