Spelat i veckan – Dragon Quest Heroes och Danganronpa Another Episode

spelativeckan_v41-15Förutom att jag ägnat en hel del tid åt Pro Evolution Soccer 2016 (som undertecknad recenserat) och NBA 2K16 (som undertecknad också recenserat) har det varit en vecka som spetsats med ett par japanska spelupplevelser – Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe and the Blight Below till Playstation 4 samt Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls till PS Vita.

danganronpa another episode

Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls (PS Vita) är precis (som jag tidigare varit inne på) ett sidospår till huvudserien, och till skillnad mot sin förlaga som är en visuell novell hittar vi ett actionpackat, galet och skruvat äventyr. Förutom att vi får skjuta på elaka Monokuamas är det stämningen och den sjuka tonen som får mig att vilja fortsätta. Det känns som en väldigt japansk, och animeinspirerad skräckspelstolkning, där barnen löper amok och dödar alla vuxna – som ses som demoner. Dialoger och filmscener avlöser varandra, och även om vi får ett relativt varierat gameplay – där vi måste planera vårt agerande för att ta oss levande ur striderna – är det i stämningen och handlingen som Danganronpa-avstickaren levererar.

Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe (PS4) är en mix av Square Enix rollspelsserie och Omega Force Dynasty Warriors-kreation. Precis som med Hyrule Warriors (som också är en liknande hybrid) till Wii U handlar det om ett väldigt stämningsfullt äventyr med störtskön musik, en härlig atmosfär och helt fantastisk musik.

dragon quest heroes

Stridssystemet ser väldigt simpelt ut på ytan, men ju längre in i rollspelsäventyret vi kommer, ju mer avancerat blir det. Vi har en hel uppsjö utav karaktärer att välja mellan, och de har alla olika specialattacker som kompletterar varandra på olika sätt. Dessutom kan vi bli vänner med diverse monster, och dessa slåss sedan för vår sida. Detta blir extra användbart när fienden närmar sig från olika håll, och vi måste försvara ett objekt, och således inte kan befinna oss på alla platser samtidigt.

Stridssystemet och framförallt stämningen är riktigt härlig, men de första timmarna har inte bjudit på mycket till utmaning. När mina karaktärer kliver upp i level använder jag inte alltid poängen till att förbättra dess förmågor direkt, eftersom att fienden inte bjuder upp till någon särskild kamp. Inledningen ger oss emellertid en klar bild av Dragon Quest Heroes funktioner, och förhoppningsvis handlar det bara om en välkomponerad tutorial som blir betydligt mer utmanande längre in.

Recensionen av Dragon Quest Heroes: The World Tree’s Woe publiceras under nästa vecka.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.