Recension: The Crew

Ubisoft levererar ett innehållsrikt och levande massivt racingspel – med en helt enorm karta – där allt som händer utspelar sig online. Vi får följa en actionladdad historia kring Alex Taylor som får se sin bror bli kallblodigt mördad, och här börjar äventyret som för oss uppåt genom hierarkin inom maffiaversamheten 5-10.

En korrupt polis ser till att Alex Taylor får fem år bakom lås och bom, men en dag får han ett erbjudande av FBI, där han ska infiltrera maffiaverksamheten 5-10, och förutom sin frihet så får vår huvudperson också chansen att ta upp jakten på sin brors mördare.

Handlingen ger oss inte bara en anledning till att köra sönder kriminellas bilar när de bland annat försöker smita undan lagen, utan den ger också en härlig atmosfär även under racen där vi får lära känna flera karaktärer lite bättre. Även om Troy Baker (bland annat känd för att ge sin röst till Joel i The Last of Us) gör ett hyfsat jobb med Taylors röst, är det dock många av röstskådespelarna som förstör sina karaktärer i sådan grad att många scener tenderar att bli rejält pinsamma.

the crew

Det är emellertid i racingdelen som The Crews stora behållning ligger, och tack och lov är det även det primära. Vi blir överösta med tävlingar som låter oss klättra upp inom hierarkin – som utgörs av de bästa racingförarna. I själva kampanjen handlar alla lopp mot andra racingförare om att komma på första plats, och beroende på hur mycket man förnedrar sina motståndare så får man olika medaljer – och för dessa får man sedan ny utrustning att implementera i sina bilar. Det är beroendeframkallande och väldigt underhållande att se hur sina bilar sakta men säkert förvandlas till rena monster för gatan. Och när man senare har fått ett kraftfullare garage kan det vara minst lika givande att återvända till klarade lopp för att ta de allra mest åtråvärda medaljerna – som ger bättra utrustning – och på så sätt göra sitt billager ännu starkare.

Kartan är enorm, och vi får en miniatyrversion av USA där det tar runt 45 minuter att ta sig från kust till kust beroende på vilket fordon som används – men oftast fastnar man på diverse sidouppdrag innan målet nås. Det kan handla om att hålla sig på vägen i så hög hastighet det bara går, att följa en utstakad linje utan att hamna utanför och att köra slalom på vägarna. Ett utmärkt sätt av Ubisoft att få oss att utforska deras smått gigantiska vägnät och naturområden.

Uppdragstyperna är varierade, och det krävs hela tiden olika bilar beroende på om det rör sig om streetrace, offroad eller att köra sönder någons fordon, och  Ubisoft har doserat utmaningarna väl vilket gör att racingäventyret hela tiden känns intressant och engagerande. De visuella delarna är dock under all kritik, och ibland beter sig The Crew som ett väldigt tidigt Playstation 3-spel – grafiken är odetaljerad, bilduppdateringen går ned vid alla möjliga tillfällen och mängder av texturer poppar upp mitt framför ögonen på spelaren. Jag hade emellertid kunnat leva med detta om designen hade varit tilltalande, men det mesta ser otroligt alldagligt ut, och till skillnad mot exempelvis Grand Theft Auto V finns det få miljöer som intresserar.

the crew stad

Även körkänslan är av det sliriga och kantiga slaget. Ubisoft ligger långt efter kungarna inom genren, och spelserier som Gran Turismo och Forza Motorsport ligger betydligt längre fram. Utvecklarna har riktigt fantastiska idéer där vi kan spela de flesta kampanjuppdrag tillsammans med upp till fyra spelare, och vi kan även tillhöra olika online-falanger där den vinnande sidan får tillgång till nya uppdrag varje månad. Däremot saknas finess.

The Crew kunde ha varit så mycket bättre, men trots att det är en mindre katastrof rent tekniskt så är det otroligt beroendeframkallande. Även om sluttexterna har rullat så återvänder jag till Nordamerikas gator för att köra mot världens spelare, ta betydligt fler medaljer och utrusta bilarna till sin maxgräns. Idéerna är dock betydligt bättre än själva utförandet, och allt från körkänsla till de visuella delarna skulle ha behövt betydligt mer utvecklingstid. En eventuell uppföljare – med bristerna åtgärdade – skulle kunna bli en god kandidat till årets bästa racingspel. Till dess nöjer jag mig med The Crew, som trots sina tillkortakommanden är väldigt underhållande i både små och stora doser.

2 thoughts on “Recension: The Crew

1. Riktigt bra recension Tommy!
    Fick mig helt klart intresserad av spelet. Kanske inte till fullpris, men helt klart då det gått ner i pris. Förövrigt satt jag och polaren i soffan och spelade Driveclub igår. Det var klart över förväntan, tycker det var riktigt kul!

• Tack så mycket! Tycker att svårighetsgraden är riktigt välavvägd också. Aha, härligt, jag ska skaffa det sedan jag med tänkte jag.