Recension: PES 2018

Det är dags för årets kamp mellan Konamis Pro Evolution Soccer och Electronic Arts Fifa, och i år kommer PES 2018 med en riktigt välkomnande nyhet när det kommer till spelet på planen.

Medan Fifa 18 har en del problem när det kommer till backarnas agerande, känns försvaret betydligt stabilare i Pro Evolution Soccer 2018. Dessutom kommer Konamis bidrag till den digitala fotbollsgenren med en liten men välkomnande nyhet – vi kan inte bara se vilken spelare vi kommer att byta till här näst medan motståndaren har bollen, utan vi kan också växla mellan vilken fotbollsspelare vi ska ta kontrollen över om vi trycker på knappen för att byta spelare. Det är en liten detalj som faktiskt gör stor skillnad i ett spel som bevarar fjolårets koncept intakt. När jag sedan slår igång Fifa 18 är det en funktion som jag saknar ordentligt

Precis som förra året har spelet på planen ett skönt flyt, och de fasta situationerna har fått sig en renovering. För första gången känner jag att mina skott faktiskt kan hota, men om det är för att jag blivit bättre, eller om det är en spelmässig förändring låter jag vara osagt. Sedan har tempot skruvats ned en aning, vilket faktiskt gynnar anfallsspelet. I den förra versionen sprang jag ofta rakt i famnen på mina motståndare, men den här gången har jag mer kontroll i anfallszon än tidigare. Innan jag lyckades hitta rätt position i försvarszon förlorade jag också matcher med väldigt stora siffror, samtidigt som jag mäktade med ett eller ett par mål. Trots att målvakterna känns stabilare gör jag faktiskt mer mål nu när jag kan hålla igång ett stabilare passningsspel.

Storspelare som Zlatan är fortfarande otroligt mycket bättre än gemene spelare, och ibland känns det lite väl enkelt att både spela fram, och ta sig förbi med en av världens bästa fotbollsstjärnor. När jag tar mina första matcher i MyClub – Pro Evolution Soccer-seriens svar på Fifas Ultimate Team – möter jag ett lag som stormar fram med Usain Bolt på topp, och i en annan match ställs jag mot legenden Diego Maradona. Bolt må inte vara någon fotbollsstjärna, även om han skrev på för Manchester United för att spela en välgörenhetsmatch mot Barcelona, men hans inkluderande är en småintressant detalj – som ändock lär irritera en och annan som vill spela med och möta riktiga fotbollsspelare.

Pro Evolution Soccer 2018 har inte den fantastiska mängd av lag och spelare som Fifa 18 stoltserar med, men Konamis digitala fotboll vinner fortfarande spelet på planen. Flytet är riktigt härligt, även om de sämre spelarna kan kännas lite skakiga och ha lite överdrivet dålig precision på sina passningar. Vi hittar varken den tyska eller svenska ligan, men några lag från ligorna som saknas hittas i den lite tråkiga ”övrigt-kategorin.” Förvänta er dock inte några derbymöten mellan svenska klubblag.

Pro Evolution Soccer 2018 vinner emellertid årets kamp när det kommer till spelet på planen, och det låser sällan spelaren till onaturliga positioneringar som Fifa 18 gör i sina sämsta stunder. Animationerna är ofta snygga, och det är otroligt tillfredsställande att göra ett riktigt klassmål efter ett snyggt och välkomponerat anfall.