Recension: Lego Marvel’s Avengers

TT Games låter oss göra ett återbesök i Marvels värld, och undertecknad har smashat Legobitar och löst pussel tillsammans med en hög Avengers-hjältar.

Vi har fått se en hel drös av Lego-spel genom åren som kretsat kring olika, kända varumärken som Star Wars, Sagan om Ringen och Indiana Jones. Lego Marvel Superheroes blandade serietidningjättens hjältar, och med Lego Marvel’s Avengers får vi återigen bekanta oss med Hulken, Iron Man, Captain America och en drös andra härliga personligheter.

Återigen är det en lättsam upplevelse, med en massa Legoklossar som flyger all världens väg när Thor kastar sin hammare, och när Agent Carter använder sin pistol. Vi får lösa några enkla pussel, och återuppleva några av nyckelhändelserna från Avengers-filmerna i en betydligt skämtsammare ton – med milkshakes och kycklingar i högsta hugg. Men, den här gången hittar vi bara karaktärerna från Disney-filmerna, vilket gör att figurer från X-Men och Spider-Man har fått stryka på foten. Dessutom hoppar händelserna från Avengers: Age of Ultron tillbaka till den första filmen och sen snurrar den till det några gånger igen och vi får bland annat en dos av Captain America: The First Avenger. Allting presenteras med en drös av filmscener, och ibland får vi även vara med och leka i dessa sekvenser med hjälp av så kallade ‘quick time events.’

lego marvels avengers

Som vanligt har de flesta av karaktärerna olika specialförmågor. Iron Man kan smälta guld, Captain America kan använda skölden för att skicka tillbaka fiendeeld och Hulken är grön, arg och stark som gör att han kan slita upp diverse skåp och dörrar som inte någon liten vanlig Legogubbe får upp. Dessa förmågor måste som vanligt användas för att lösa mängder av pussel, och förutom de vanliga plattforms- och actionmomenten får vi skjuta loss i rena shot em’ up-stilen med Iron Man. Pusselmomenten är dock oerhört enkla, och den enda gången som jag fastnade i några minuter var när en hög av hoppande Legobitar – som ska användas till att bygga något finurligt med – låg lite väl dolt.

Lego Marvel’s Avengers har precis som Lego Marvel Superheroes olika hub-världar som är lätta att fastna i. Vi kan leta efter högar av Legobitar i guld, och utföra ett och annat sidouppdrag när vi känner för det, eller bara glida runt i olika fordon. Det rör sig inte om något Grand Theft Auto eller Lego City, men det ger en extra dimension till ett annars så strömlinjeformat spel.

Lego Marvel’s Avengers är underhållande, framförallt tillsammans med en vän i coop, men det finns få anledningar att välja denna utgåva istället för Lego Marvel Superheroes som ger oss mer av den goda varan. Denna utgåva känns inte alls lika tight, och många av röstskådespelarinsatserna är dåliga samplingar från filmerna som berörs. Vi har sett det förr, och på gott och ont får vi mer av samma vara.

En reaktion på ”Recension: Lego Marvel’s Avengers

1. Visst är det inte mycket som skiljer dessa spel åt, men de är perfekta familjespel. :) Ska spelas med dottern!