Flockers

Vad blir resultatet om man blandar Worms och Lemmings? Flockers såklart. Fåren har fått nog av maskarnas barbariska metoder, och i det nya pusseläventyret från Team 17 får vi valla de fluffiga djuren genom en vapenfabrik – som förstås är fylld av hinder och faror.

Flockers är rått och blodigt, färgglatt och aningen humoristiskt i tonen – en smått galen blandning signerat Team 17. Samtidigt är det avskalat och starkt fokuserat på själva spelsekvenserna, medan ursäkten till att ta de hundratals fåren genom områden packade med sågklingor och spikmattor finns undangömt i utvecklarnas förhandssnack. Den fysiska versionen innehåller inte ens en manual som berättar om fårens flykt från maskarnas vapenfabrik. Hundra procent gameplay – precis som det ska vara när det kommer till beroendeframkallande klurigheter.

flockers ps4

De första banorna introducerar spelaren för mekaniken, men svårighetsgraden stiger relativt snabbt, och utmaningarna kräver både list och snabba beslut av spelaren. Olika kommandon gör att fåren bland annat hoppar vid avsatser, springer längs väggar och bildar trappsteg och stoppklossar. En till synes enkel uppgift kan leda hela flocken ner i döden, och om man inte uppfattar misstagen i tid blir också konsekvenserna därefter.

Flockers levereras med över 60 olika banor, och personligen återvände jag nästan till varenda en flera gånger för att klättra på hiscore-listorna och plocka alla stjärnor (oftast tre per bana) som delas ut. Jag har svurit när fåren har ramlat ned för branta stup och krossats mot marken, och blivit irriterad när jag missat att sätta ut trappsteg och hindrat fårflocken från att kliva in i en blodig död. Den härliga ”aha-upplevelsen” slår emellertid allt när jag lyckas lösa ett problem, och för alla försvarslösa djur i säkerhet.

flockers

Flockers kommer inte att ta spelvärlden med samma storm som Team 17 gjorde med Worms, men vad gör det när vi får en modern Lemmings-tolkning – med de fluffiga fåren i huvudrollen från spelserien som förgylde mängder av timmar för oss under 90-talet?

En reaktion på ”Flockers