Recension: Stellar Blade

Stellar Blade bjuder på en postapokalyptiskt actionäventyr där mänskligheten är nära på att gå under. Vi bjuds på en utmanande resa av episka mått där ett långvarigt krig mot hemska varelser som kallas för Naytibas tagit över kontrollen av jorden.

En grupp soldater skickas från en koloni i rymden för att sätta stopp för fienden, men inget går som planerat. Supersoldaten Eve blir kvar på hemplaneten ensam, men lyckligtvis får hon hjälp av en man vid namn Adam som hjälper vår protagonist med hjälp av en tekniskt avancerad drönare.

Vi möts av en trasig planet som är sprängfylld av bevis för att mänskligheten tidigare har frodats och den bitterljuva atmosfären är helt fantastisk där jag tar mig fram genom en värld som håller på att falla samman. Ensamheten ekar så långt ögat och känslorna kan nå, men på ett nästan poetiskt vis. Det är inte någon tillfällighet att jag får starka Nier-vibbar när delar av den fantastiska musiken – som ofta består av riktig sång – är skapad av kompositören Keiichi Okabe. Den sydkoreanska studion Shift Up har verkligen skapat en helt fantastisk atmosfär, och det var oerhört förvånande när jag fick reda på att Stellar Blade är deras allra första konsolspel.

Vi får en mix av ingredienser från alla möjliga genrer, och även om det i grunden är ett actionäventyr så hittar vi spår av bland annat soulslike, roll- och skräckspel. Striderna är utmanande där det gäller att parera och förutse fiendens attacker, och varje gång vi stöter på en ny fiende gäller det att vara uppmärksam på monstrets attackmönster. Vi behöver hoppa undan samt parera slagen för att sedan attackera med vårt sylvassa svärd. Under spelets gång känner jag att kontrollschemat verkligen sätter sig och det är en otroligt härlig känsla när jag lyckas ta mig undan monstrets speciallattack för att snabbt ta mig bakom ryggen och själv dundra på med mina starkaste förmågor. Om jag misslyckas och själv får ta emot stryk känns det å andra sidan riktigt illa – precis som det ska göra helt enkelt.

Som jag nyss berörde så har Stellar Blade spår av spel som Dark Souls, men vi slipper den där dunderbestraffande delen som From Softwares soulslike-spel besitter. Vi förlorar helt enkelt inte någonting på att dö – utan får starta om precis före en boss eller vid den sista lägerplatsen vi senast aktiverade. Här kan vi sätta oss i en stol för att fylla på med ”livflaskor” – och fienderna spawnar återigen – men vi behöver inte bege oss till platsen för att plocka upp några förlorade erfarenhetspoäng. Vi kan också uppgradera saker som vår utrustning och våra förmågor – och lyckligtvis är det ett färdighetsträd som är lätt att förstå och vi kan inte riktigt göra ”fel” val.

Till en början har vi en väldigt rak spelupplevelse där vi hela tiden ska ta oss framåt, komplett med små avstickare som nästan alla bjuder på mängder av överraskningar. Snart öppnar det hela emellertid upp sig och vissa delar av actionäventyret bjuder på en öppen värld att utforska. Förutom belöningar i rena skattkistor som vi öppnar, och från monstren vi dräper på vägen, så fylls den stora världen upp av sidouppdrag som vi får från överlevare – för helt ensamma är vi förstås inte. Dessa är av varierande kvalitét där de bästa bjuder på riktigt fina och rörande berättelser – men det märks ganska snart om det är något uppdrag som vi helt enkelt kan hoppa över. Striderna är emellertid så pass underhållande att jag gärna beger mig ut på oupptäckt mark där jag också hittar en skön stril av hemligheter, och en hel del av dessa kommer verkligen till nytta på stridsfältet.

Spelmekaniken är helt enkelt toppen, men när det exempelvis kommer till att hoppa mellan olika plattformar känns det aningen oprecist. Dessutom läggs det stort fokus på att framhäva huvudkaraktärens former med alla möjliga dräkter som kan hittas under spelets gång. Men även om jag inte tycker om denna sexualisering av protagonisten och några av de andra karaktärerna så är det ändå inte något jag lägger särskilt mycket tankar på – det översköljs av så mycket annat som är helt fantastiskt.

Under min resa stöter jag på riktigt härliga karaktärer och filosofiska frågor som jag funderar kring även när konsolen är avstängd. Detsamma gäller även de härliga striderna som är riktigt beroendeframkallande i positiv mening, och variationen i spelmekaniken gjorde att det hela tiden kändes spännande.

Stellar Blade är ett av årets hittills bästa spel – trots att det är ett helt fantastiskt spelår där mänga titlar har imponerat. Trots att det lånar ingredienser från flera olika genrer har det en unik touch som jag verkligen hoppas på att vi får se mer av i framtiden, och Shift Up har skapat en oerhört spännande berättelse full av hemligheter att nysta upp.

Betyg 9 av 10

Stellar Blade är utvecklat av Shift Up och ges ut av Sony.