EA satsar på ”öppna världar som de kan tjäna pengar på”

Electronic Arts vill släppa spel med öppna världar som de kan tjäna pengar på. Detta antyder Manveer Heir, tidigare anställd hos Bioware, i en intervju med Waypoint.

Intervjun bygger på Electronic Art-chefen Patrick Söderlunds uttalande, som antydde att nedläggningen av Visceral Games berodde på att Dead Space-studion enbart satsade på en singleplayer-kampanj i det ännu icke namngivna Star Wars-spelet som de arbetade med. Istället tar EA Vancouver över arbetet för att göra ett äventyr som ”får folk att återvända till spelet under en längre tid.”

”It’s definitely a thing inside of EA,” berättade Heir. “They are generally pushing for more open world games. And the reason is you can monetise them better. It’s the same reason we added card packs to Mass Effect 3: how do you get people to keep coming back to a thing instead of ‘just’ playing for 60 to 100 hours?”

“The problem is that we’ve scaled up our budgets to $100 million-plus and we haven’t actually made a space for good linear single player games that are under that,” fortsatte Heir. “But why can’t we have both? Why does it have to be one or the other? And the reason is that EA and those big publishers in general only care about the highest return on investment. They don’t actually care about what the players want, they care about what the players will pay for.”

Heir berättade också att han inte kan gå in på exakta siffror när det kommer till hur mycket intäkter de gjorde på kortpaketen till Mass Effect 3, men han tillägger att han sett folk som lagt 15000 dollar på dessa.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s