Recension: Weird West

Undertecknad har dragit till vilda, nej förlåt mig, konstiga och övernaturliga västern i Weird West.

Weird West har helt klart varit ett av de mest efterlängtade indiespelen i år och det skapades av ett gäng som tidigare var anställda hos Arkane. Deras nya studio heter WolfEye Studio och de ger oss ett vilda västern-äventyr som blandar in övernaturlig skräck samtidigt som det flörtar med de två första spelen i Fallout-serien.

Weird West kretsar kring fem olika karaktärer och de är sammankopplade genom att de har märkts av en mystisk grupp, och mellan kapitlen får vi växla mellan de olika karaktärerna. Vi börjar med en prisjägare som lagt pickadollen på hyllan, men hon plockar upp vapnen igen efter att hennes barn blir mördat och hennes man har tillfångatagits av ett gäng galna kannibaler.

Vi ser spelplanen och vår protagonist i topdown-vy och spelmekaniken är i grund och botten en twin-stick-shooter. Vi har valmöjligheten att döda precis vem vi vill, till och med starka karaktärer som hör till huvudberättelsen. Under ett uppdrag när jag letar efter information kring var huvudpersonens man kan tänkas hållas fången erbjuder sig en riktigt skum filur att dela med sig av uppgifterna – men först vill han att jag ska ta ut en närliggande konkurrent. Jag känner direkt att det känns fel och försöker istället att ta ut honom och hans gäng, men dör nästan omgående. Till slut hittar jag en annan lösning som gör att jag slipper ta livet av oskyldiga, och även kan sätta en känga i ryggen på det svin som ville att jag skulle döda för hans ekonomiska vinning.

Vi har två sätt att uppgradera karaktärerna. Vi hittar föremål som gör att vi bland annat kan göra det möjligt att avfyra skott med pistolen mot alla fiender som befinner sig i närheten eller få nästa skott som skjuts med geväret att gå iväg ljudlöst, eftersom att vi såklart kan smyga oss fram och ta ut fiender en och en utan att andra hör det är det en välkommen uppgradering. Dessutom kan vi använda uppgraderingarna till att smyga fram snabbare, göra det möjligt att hitta större mängder av de mynt som finns här och var, eller att folk som strider med oss får en högre maxhälsa.

I diverse byar kan vi köpa och uppgradera vapen och utrustning, ta på oss sidouppdrag och se en lista över efterlysta. Områdena är ganska små, och när vi ska ta oss vidare hittar vi en karta där vi kan se hur lång tid det tar att gå till olika platser. Vissa uppdrag kräver att vi utför dem inom ett visst antal dagar, och skjuter vi exempelvis en efterlyst samtidigt som några av dennes kumpaner ser detta, försöker de oftast att rymma. Lyckas dem händer det att de sedan kommer tillbaka senare för att hämnas.

Det som ställer till det är dock kontrollen som inte riktigt fungerar så väl på konsol. Det hela känns oprecist, och det är inte heller någon fördel när ammunitionen oftast är rätt skral och vi behöver sätta skotten i våra fiender snabbt för att lyckas. När vi ska använda specialarna hittar vi också några som är exklusiva för varje vapentyp, och några som endast kan användas när inget vapen är draget. Det gör att det blir riktigt bökigt att få något riktigt flyt i användandet av just specialattackerna.

Annars är Weird West ett spännande spel där vi verkligen kan rollspela där våra handlingarna påverkar vad som händer i spelvärlden. Bakom den bångstyriga kontrollen hittar vi ett djupt äventyr som levererar ungefär 23 timmars speltid.

Annons