Vad vi vet om Gran Turismo 7

Sony och Polyphony Digital kommer att släppa Gran Turismo 7 exklusivt till PlayStation 5, i år, och nu berättar undertecknad allt som vi vet om det hett efterlängtade racingspelet hittills.

Se gärna videon på vår Youtube-kanal SpelPaus.

Med Gran Turismo Sport la studion i stort sett allt fokus på att skapa en racingsimulator för onlinespel, men med Gran Turismo 7 kommer återigen det älskade karriärläget för singleplayer-spelarna tillbaka. Och det ser ut som om racingspelet kommer att blanda de grymma multiplayer-delarna från GT Sport med det fantastiska djupet från tidigare spel i huvudserien – och mer därtill.

Vad vet vi då om karriärläget? Jo, vi kommer förstås att kunna köra championships, specialevent, göra olika uppdrag och träna våra färdigheter i skolan. Det hela presenteras också snyggt med karta – vilket vi känner igen från Gran Turismo 4 – som vi kunde se i den första trailern där vi bland annat kan klicka på GT World-ikonen för att sedan exempelvis välja att tävla loss i serier som Sunday Cup. På kartan hittar vi också ikoner för bland annat begagnade bilar och möjligheter för att trimma och fixa med våra fordon. Det ser också ut som om vi kommer att få hjälp av en rådgivare som heter Sarah som kommer att hjälpa oss med att förstå spelets funktioner och hitta runt i menyerna.

Under en intervju med GTPlanet berättade Kazunori Yamauchi att han tror att Gran Turismo 7 kommer att vara en blandning mellan tidigare spel i serien, nutiden och framtiden och bli en komplett form av Gran Turismo. I mina öron låter det perfekt då jag verkligen gillar det klassiska upplägget och onlinetävlingarna i Gran Turismo Sport. Men det handlar förstås inte bara om en blandning av det vi sett tidigare, och i nyss nämnda intervju berättade Yamauchi också att han fått väldigt mycket feedback under sin världsturné med GT Sport som han och de andra utvecklarna använder sig av i utvecklingen av Gran Turismo 7.

I den första trailern ser det också ut som om vi med nostalgiska minnen från serien kommer att få se klassiska inslag i nytt ljus. Vi fick bland annat se Trial Mountain i en lite nyare skepnad där exempelvis den tighta andra sektorn har breddats och den sista legendariska kurvan har helt gjorts om till en tightare chikan.

Hur är det då med den tekniska prestandan? Yamauchi deltog i en gruppintervju med australiensisk media under februari i fjol, och då berättade regissören att han verkligen vill pusha bilduppdateringen, och målet är 240 bilder per sekund. Just där och då kanske han inte pratade om just Gran Turismo 7, då det inte ens var utannonserat, men det står klart att Polyphony Digital fortfarande gör allt för att pusha konsolens gränser, och Gran Turismo 7 lär inte vara något undantag. Vi vet ännu inte vilken bilduppdatering eller upplösning som spelet kommer att hålla, men i trailern som visades under Sonys PlayStation 5-event fick vi se prov på grymma ray tracing-funktioner.

Jag ser verkligen fram emot Gran Turismo 7, men hur länge behöver vi egentligen vänta på Sonys och Polyphony Digitals racingsimulator? Det är lite oklart, då vi först fick information om att spelet skulle komma att lanseras under den första halvan av detta år, men i den senaste uppvisningen av spelet står endast ”2021” som lanseringsdatum.

För mig är Gran Turismo 7 ett av de mest efterlängtade spelen i år, och jag hoppas verkligen att det kommer att infria alla förväntningar. Vad har du för förväntningar på GT7, finns det några funktioner som du hoppas att spelet kommer att innehålla?