PS5-utvecklare förklarar hur DualSense-funktionerna påverkar närvarokänslan

I samband med att Sony släppte lös den första officiella PlayStation 5-reklamen (som ni kan se nedan) publicerade de också en post på den officiella PlayStation-bloggen hur den nya kontrollen DualSense påverkar spelandet.

Här berättar bland annat flertalet utvecklare som skapar spel till PlayStation 5 hur närvarokänslan och upplevelsen lyfts med hjälp av funktionerna som DualSense för med sig. Exempelvis kommer spelaren att kunna känna från vilket håll slagen kommer i Marvel’s Spider-Man: Miles Morales.

”In Marvel’s Spider-Man: Miles Morales, we’ll be hinting to players which direction attacks are coming from by providing haptic feedback from the appropriate direction on the DualSense wireless controller,” säger Brian Horton, Creative Director hos Insomniac Games. ”Because of the high resolution of DualSense wireless controller’s haptics system, we can really push the dimensionality of the feedback. For instance, as you hold down Square to do a Venom Punch, you feel Spider-Man’s bio-electricity crackle across from the left side of the controller.”

I bloggposten kan vi också läsa att Sonys hade velat låta folk testa DualSense ute på mässor och dylikt, men på grund av den rådande pandemin är det av förklarliga skäl inte möjligt. Istället har de satt ihop en reklamfilm som ämnar att förmedla känslan PlayStation 5-kontrollen kommer med.

Annons